Повернення гіпотези про Бога: три наукові відкриття, які виявляють розум, що стоїть за Всесвітом
Додано: Пон березня 21, 2022 9:43 am
Stephen C. Meyer. Return of the God Hypothesis: Three Scientific Discoveries That Reveal the Mind Behind the Universe, HarperOne . 2021. 576 pages.
Автор бестселера «Дарвінів сумнів» представляє новаторські наукові докази існування Бога, основані на проривах у фізиці, космології та біології.
Починаючи з кінця 19 століття, багато інтелектуалів стали наполягати на тому, що наукове знання суперечить традиційному теїстичному переконанню, тобто що наука і віра в Бога «воюють». Філософ науки Стівен Маєр заперечує цей погляд, досліджуючи три наукові відкриття з явно теїстичними вислідами. Спираючись на аргументи розумного проєкту (intelligent design) життя, які він розробив у «Підписі в клітині» (Signature in the Cell) та «Дарвіновому сумніві» (Darwin’s Doubt), Маєр демонструє, як відкриття в космології та фізиці разом з відкриттями в біології допомагають установити ідентичність проєктувального розуму, що стоїть за життям і Всесвітом.
Маєр стверджує, що теїзм — з його ствердженням трансцендентного, розумного й активного творця — найкраще пояснює наявні в нас докази щодо біологічного та космологічного походження. Раніше Маєр утримувався від спроб відповісти на питання про те, «хто» міг створити життя. Тепер він дає засновану на доказах відповідь на, можливо, первинну таємницю Всесвіту. Роблячи це, він виявляє приголомшливий висновок: дані підтверджують не просто існування якогось розумного проєктувальника, а й існування особистого Бога.
Відгуки
«Всебічний і зрозумілий аргумент на користь теїзму як найкраще пояснення наукових доказів. Стівен Маєр має справжній дар чітко передавати складні поняття». – Доктор Роберт Кайта, колишній головний фізик-дослідник Принстонської лабораторії фізики плазми
«Ретельно досліджена, щедро ілюстрована і детально аргументована справа проти нового атеїзму. Навіть якщо ваша думка склалася — особливо якщо це так — освіжне бачення Маєра на походження Всесвіту приємно читати. Ви можете не піти переконаним, але станете підготовленішим до подорожі». – Доктор Браян Кітінг, заслужений професор фізики Каліфорнійського університету в Сан-Дієго та автор книжки «Втрачаючи Нобелівську премію».
«Науковець і філософ Маєр раніше обговорював розумний проєкт, але не зайшов так далеко, як тут, якщо говорити про переконливі аргументи щодо Бога. Він робить це, покликаючись на нові докази з космології, фізики та біології, особливо якщо це стосується досліджень ДНК. Маєр знає, як взяти читачів за руки і провести їх через історію, перш ніж показати, як нові відкриття можуть бути використані, щоб підірвати аргументацію теоретиків антипроєкту, таких як Річард Докінз, Ніл Деграс Тайсон і навіть Біл Най, науковий хлопець. Погоджуєтеся чи ні, тут є над чим поміркувати». – «Букліст»
«Книжка Маєра — це майстер-клас, що чітко досліджує кожну альтернативу з різних кутів, водночас переконливо показуючи, що гіпотеза про Бога — найкраще пояснення нашого тонко настроєного, багатого на інформацію Всесвіту. Це завдає непоправної шкоди атеїстичній риториці». – Джон К. Волтон, доктор філософії, доктор наук, член Королівського товариства Единбурга, професор хемії, Університет Сент-Ендрюс
«Ніхто інший з мого досвіду не може пояснити такий складний матеріал з витонченістю та ясністю, що вдається Стівенові Маєру так легко. За допомогою холодної логіки та прискіпливого раціонального аналізу останніх відкриттів у космології, фізиці та біології Маєр підтверджує істину, яку ідеологи вважають занадто страшною, щоб навіть її розглядати. За характером ad hominem (перехід на особистості) своїх нападок на його блискучу роботу вони підтверджують її важливість і наводять на думку про остаточний кінець науковості, що деформує нашу культуру». – Дін Кунц, автор бестселерів зі списку «Нью-Йорк таймз»
«Переглянувши всі релевантні докази від космології до молекулярної біології, Маєр будує незаперечну «аргументацію щодо Бога», водночас випускаючи незаперечний набір логічних і наукових залпів проти модного нині матеріалістичного/атеїстичного світогляду. Маєр невпинно будує свою аргументацію, не пропускаючи жодної важливої теми дебатів. Логіка в усьому переконлива, і від книжки майже неможливо відірватися. Маєр – майстер з’ясовувати складні питання, роблячи текст доступним для найширшої авдиторії. Читачі будуть вражені надзвичайною глибиною знань Маєра в кожній відповідній галузі. Книжка – шедевр і її будуть широко цитувати в найближчі роки. Найкращий, найяскравіший, вичерпний захист «гіпотези про Бога» у друкованому вигляді. Жодне інше видання не наближається до такого. Унікальний tour de force». — Майкл Дентон, доктор медицини, доктор філософії, колишній старший науковець, біохемія, Університет Отаго; автор книжки «Доля природи»».
«Понад 400 сторінок чесної, захопливої прози, глибоких міркувань, інтелектуальної історії та космології, все для того, щоб поставити найважливіші питання про саме існування. Дивовижне досягнення». – Пітер Робінсон, видатний науковий співробітник Мердока в Інституті Гувера Стенфордського університету та колишній спічрайтер Білого дому
«З цією книжкою Стівен Маєр займає місце в пантеоні видатних, нередуктивних натурфілософів останніх 120 років, від великого французького вченого П’єра Дюгема через А. Н. Вайтгеда до Мігая Полані… Глибока, розсудлива книжка великої цінності, що несе передовий науковий досвід та філософську інтегративну мудрість». – Д-р Майкл Д. Ешлімен, заслужений професор у відставці Бостонського університету, автор «Відновлення людини: К. С. Льюїс і постійна аргументація проти науковості».
«Маєр майстерно підсумовує поточні докази з космології, фізики та біології, показуючи: що більше ми дізнаємося про Всесвіт і природу, то актуальнішою стає «гіпотеза про Бога». – Д-р Ентоні Футерман, професор біохемії Джозефа Маєргофа, Інститут науки Вейцмана, Ізраїль
«Ця книжка чітко дає зрозуміти, що розумний проєкт далеко не антинаукове твердження, а обґрунтована наука». – Браян Джозефсон, заслужений професор фізики у відставці Кембридзького університету, член Королівського товариства, лавреат Нобелівської премії з фізики
«Чудовий збірник незаперечних наукових доказів на підтвердження існування Бога». – Д-р Маркос Еберлін, професор хемії Університету Маккензі, Бразильська академія наук, медаліст Томсона
«Найсучасніший трактат про аргументи та контраргументи щодо розумного проєкту. Він виконує гігатонне завдання висвітлення походження всього, від молекулярних механізмів до всього Всесвіту. Дуже потрібна книжка». – Д-р Стюарт Берджес, професор інженерного проєктування Брістольського університету; науковий співробітник, Клер Гол, Кембридзький університет
«Це давно назріла книжка, яку досі не вистачало сміливості написати ні науковцям, ні вірянам. Для тих, хто справді цікавиться гіпотезою про Бога, ця книжка доступно надає найчесніші, найвичерпніші твердження». – Д-р Стів Фулер, професор соціальної епістемології Огюста Конта, Ворицький університет; автор книжки «Знання: філософські пошуки в історії».
«Це справді чудовий аналіз доречних доказів. Стівен Маєр переконливо демонструє, що гіпотеза про Бога не просто адекватне пояснення походження нашого тонко настроєного Всесвіту та біосфери: це найкраще пояснення». — Професор Дейвід Ґеловей, доктор медицини, доктор наук, FRCS, FRCP, Коледж медицини, ветеринарії та наук про життя, Університет Глазго; колишній президент Королівського коледжу лікарів і хірургів Глазго
Про автора
Стівен К. Маєр здобув ступінь доктора з філософії науки від Кембридзького університету після роботи геофізиком у нафтовій промисловості. Тепер він керує Центром науки і культури в Інституті відкриття в Сіетлі, штат Вашинґтон. Він автор книжки року «Підпис у клітині» (Лондон) журналу «Літературного додатку до «Таймз»».
Присвята
Моїй матері, Патріші Маєр, що перша ствердила мої філософські інтереси; батькові Чарлзові Маєру, який закликав мене розвивати більше математичну і наукову майстерність; і дружині Елейн, чия віра в мене уможливила всю цю справу.
ЗМІСТ
Обкладинка
Титульна сторінка
Присвята
Передмова
Частина I. Піднесення і падіння теїстичної науки
1. Юдео-християнське походження сучасної науки
2. Три метафори і створення наукової картини світу
3. Піднесення наукового матеріалізму і затьмарення теїстичної науки
Частина II. Повернення гіпотези про Бога
4. Світло від далеких галактик
5. Теорія Великого вибуху
6. Кривина космосу і початок Всесвіту
7. Всесвіт Золотоволоски
8. Надзвичайне тонке настроєння — за проєктом?
9. Походження життя і загадка ДНК
10. Кембрійський та інші інформаційні вибухи
Частина III. Висновок щодо найкращого метафізичного пояснення
11. Як оцінити метафізичну гіпотезу
12. Гіпотеза про Бога і початок Всесвіту
13. Гіпотеза про Бога та проєкт Всесвіту
14. Гіпотеза про Бога і проєкт життя
Частина IV. Припущення та спростування
15. Інформаційна гра в наперстки
16. Один Бог чи багато всесвітів?
17. Стівен Гокінг і квантова космологія
18. Проблема космологічної інформації
19. Колапсування хвиль і Больцманові мізки
Частина V. Висновок
20. Діяння Бога чи Бог білих плям?
21. Великі питання і чому вони важливі
Подяки
Бібліографія
Примітки
Вказівки на авторство та дозволи
Показник
Передмова
Це був кошмар оратора, що розгортався в найнесприятливіший час. Через вісімнадцять хвилин після своєї вступної промови в дебатах із фізиком Лоренцом Краусом, найвідомішим американським науковим атеїстом, я раптом виявив, що більше не можу читати власні слайди в PowerPoint. Яскраві кольорові вихори, або «аури», — для мене ознака початку виснажливої мігрені — стали заповнювати моє поле зору, коли я дивився на сяйво ламп за відеокамерами в переповненій авдиторії Торонтського університету.
Інтенсивне світло часто ставало для мене звичайним тригером мігрені, і так, безперечно, було тієї ночі в березні 2016 року. Коли аура поширювалася, мені стало важко бачити не лише цитати та наукові діаграми на своїх слайдах, а й самого професора Крауса й авдиторію. Інший неврологічні симптоми — оніміння пальців і язика, мій голос лунає в моїй власній голові, труднощі з добором слів (афазія) — передбачувано настали в швидкій послідовності.
Я зміг пережити решту сім хвилин своєї презентації, говорячи повільніше й обдуманіше, ніж зазвичай, і деколи використовуючи менше технічних слів. Але коли я спустився з подіуму і мене відвели до темної кімнати, то відчував одночасно дезорієнтацію і розчарування. Я зрозумів, що тепер мені буде важко сказати багато чого на наступному круглому столі (після третього доповідача) з основного питання форуму, яке я спеціально прийшов обговорити.
Організатори форуму обрали тему: «Що за всім цим стоїть? Бог, наука і Всесвіт». Професор Краус, тоді з Університету штату Арізони, і я логічно підходили до обговорення цього питання з протилежних позицій. Справді, ми з ним двічі дискутували раніше, і я протягом попереднього десятиліття часто сперечався з іншими науковими атеїстами. Краус, який виступив першим, мав репутацію не лише досвідченого фізика, а й сміливого і відвертого полеміста, що мав талант пояснювати наукові ідеї загальній авдиторії. Він також добре відомий своєю провокаційною тезою про те, що квантова фізика може пояснити, як Всесвіт виник з нічого. Але того вечора він почав не із захисту цієї позиції. Натомість він почав з того, що оголосив тему форуму негідною для роздумів і охарактеризував мене як негідного для сутички. Справді, він почав дебати, приділивши майже десять хвилин тому, що його палкі прихильники явно вважали захопливою особистою викривальною промовою, засуджуючи як мене, так і, відповідно, організаторів форум.
«Якщо ви виходите на сцену з кимось, хто говорить про ці ідеї, то створюється враження, що ці ідеї варті обговорення або що людина варта дискусії, – заявив професор Краус. – У цьому випадку ні те, ні інше не відповідає дійсності». Коли суперник у дебатах переходить до аргументації ad hominem, я зазвичай дивуюся його бажанню витрачати відведений час. Авдиторії зазвичай вважають образи, які маскуються під аргументи, непереконливими. Ба більше, під час дебатів зазвичай мало що потрібно для того, щоб знешкодити таку тактику, крім хіба вказати на неї. Однак тієї ночі статус знаменитості привернув Краусові сотні галасливих прихильників, які голосно сміялися з його колючих реплік, створюючи в мене враження, що лише закликом до розуму можна не перемогти нині ввечері. Коли я почав говорити, то звернув увагу на те, що Краус надав мало доказів на підтримку своєї критики моїх поглядів, і ще менше на підтримку своїх власних. Звичайно, я міг би також принизити його використанням тактики ad hominem, але тієї ночі гумор мені не давався, бо мій неврологічний розлад загострювався, коли я стояв перед великим авдиторією в залі і приблизно шістдесятьма тисячами людей, що дивилися онлайн.
Я прийняв виклик дебатів частково, щоб пояснити свою власну позицію стосовно того, що наука може сказати нам про існування Бога. Зрозуміло, що це первинне питання і тема, що настійно турбує багатьох вдумливих людей. Це важлива тема, як погодиться навіть багато атеїстів, і заслуговує на серйозну відповідь. І хоча я прагнув запропонувати її тієї ночі, після того як настала мігрень, я знав, що мої можливості зробити це будуть значно обмежені — хоча, як виявилося, хмару мого ослабленого стану супроводив промінь надії.
Під час дебатів я планував спершу пояснити свій основний аргумент на користь розумного проєкту життя, а потім, у подальшому обговоренні, відповісти на питання, яке мені часто ставлять: «Хто, на вашу думку, той розумний проєктувальник, відповідальний за життя?». Я також хотів відповісти на тісно пов’язане питання: «Що містять наукові докази про існування Бога?» — або як сформулювали організатори форуму: «Що за всім цим стоїть?». Краус відповідає на це питання рішуче «нічого» — або принаймні нічого, крім законів фізики. Хоча він засуджує філософію як пусту справу, та публічно обстоює філософію, яку вчені називають науковим матеріалізмом — атеїстичний світогляд, стверджуваний тими, хто заявляє що наука підриває віру в Бога.
Як і інші світогляди, науковий матеріалізм намагається відповісти на деякі основні питання про первинну реальність – питання про людську природу, мораль і етику, основу людського знання і навіть те, що відбувається з людьми після смерті. Найфундаментальніше, науковий матеріалізм пропонує відповідь на питання: «Що це за сутність чи процес, з якого виникло все інше?»
На це питання наукові матеріалісти традиційно відповідали, стверджуючи, що матерія, енергія та/або закони фізики – сутності, з яких походить усе інше і що ці сутності існували одвічно як нестворена основа всього сущого. Тому матеріалісти енергію та фізичні закони розглядають як самосущі.
Так само матеріалісти вважають, що матерія й енергія організовані самі собою різноманітними суто природничими процесами, щоб виробляти всі складні форми життя, які ми бачимо сьогодні. Це означає, що наукові матеріалісти також заперечують, що творець або проєктувальний розум відігравав будь-яку роль у виникненні Всесвіту чи життя. А що матеріалісти вважають, що матерія й енергія — це засадничі реалії, з яких походить все інше, то вони заперечують існування нематеріальних сутностей, таких як Бог, свобідна воля, людська душа і навіть людський розум сприймається як сутність, якоюсь мірою відмінна від фізіологічних процесів у мозку.
Матеріалізм — це освячений віками світогляд із довгою історією, що сягає стародавньої Греції. У нього було багато видатних інтелектуальних прихильників, зокрема Демокріт, Томас Гобс, Чарлз Дарвін, Ернст Гекел, Бертренд Расел і Френсіс Крік.
В останні роки потужні голоси популяризували науковий матеріалізм. Починаючи десь із 2006 року, група науковців і філософів, відомих як нові атеїсти, викликала всесвітню видавничу сенсацію. У серію бестселерів на чолі з книжкою Річарда Докінза «Делюзія щодо Бога» (Cosmos: A Personal Voyage), стверджується, що належно зрозуміла наука підриває віру в Бога. Інші книжки — Віктора Стенгера, Сема Гаріса, Крістофера Гітченза, Деніела Денета, Стівена Гокінга і самого Крауса — наслідували цей приклад. У 2014 році телевізійні мережі «Фокс» і «Нешнл джіографік» показали оновлену версію відомого серіалу 1980 року з фізиком Карлом Саганом, «Космос: особиста подорож» (Cosmos: A Personal Voyage). Новий серіал «Космос: просторочасова одисея» (Cosmos: A Personal Voyage), організований астрофізик Нілом Деґрасом Тайсоном, почалася з повторного відтворення авдіо пам'ятної матеріалістичної віри Саґана з оригінального серіалу: «Космос – це все, що є, або коли-небудь було, або коли-небудь буде».
Нові атеїсти та інші популяризатори науки пояснили основу свого скепсису щодо існування Бога з дивовижною ясністю. На думку Докінза та інших, докази проєкту (design) в живих організмах довгий час були найкращою підставою вірити в існування Бога, бо апелювали до загальнодоступних наукових доказів. Але після Дарвіна, наполягає Докінз, науковцям відомо, що немає ніяких доказів реального проєкту, є лише ілюзія чи «видимість» проєкту в житті. На думку Докінза та багатьох інших неодарвіністських біологів, еволюційний механізм мутації і природного добору має здатність імітувати проєктувальний розум, не бувши спроєктованим чи керованим якимось чином. А що випадкові мутації та природний добір — те, що Докінз називає механізмом «сліпого годинникаря» — можуть пояснити всі «видимості» проєкту в житті, випливає, що віра в проєктувальний розум, що діє в історії життя, зовсім непотрібна.
Хоча Докінз допускає, що все ще можливо, що божество може існувати, він наполягає, що немає абсолютно ніяких доказів існування такої істоти, роблячи віру в Бога фактично «делюзійною». Популярний телевізійний ведучий Біл Най, «науковий хлопець», повторив цей погляд. У своїй книжці «Незаперечне: еволюція та наука творення», він каже: «Можливо, є розум, що відповідає за Всесвіт, але теорія Дарвіна не виявляє жодної ознаки його і не має в ньому потреби». Отже, як підсумував Докінз у попередній роботі: «Дарвін зробив можливим бути інтелектуально завершеним атеїстом».
Інший новий атеїст, філософ Деніел Денет, дає еволюційний виклад походження релігійних вірувань у своїй книжці «Руйнування чар» (Breaking the Spell), що врешті приписує віру в Бога когнітивному імпульсові, запрограмованому в нас еволюційним процесом, а не раціональній чи основаній на доказах системі віри. Тому для тих, хто це знає, дарвінізм функціонує як «універсальна кислота», яка знищує будь-яку основу релігійної віри та традиційної релігійної моралі.
Інші нові атеїсти, зокрема Лоренц Краус (див. рис. 1.1b), кажуть що фізика робить віру в Бога непотрібною. Краус стверджує, що закони квантової фізики пояснюють, як Всесвіт виник буквально з нічого. Отже, стверджує він, це абсолютно непотрібно, навіть нерозумно звертатися до творця, щоб пояснити походження Всесвіту. Стівен Гокінг, колишній співробітник Кембридзького університету і до своєї смерті у 2018 році найвідоміший у світі науковець висловлював подібний аргумент. У своїй книжці «Великий проєкт» (The Grand Design), написаній у співавторстві з Леонардом Млодіновим, він стверджує, що «раз існує такий закон, як гравітація, то Всесвіт може і буде створювати себе з нічого. Спонтанне створення – причина, чому існує щось, а не нічого, чому існує Всесвіт, чому ми існуємо». Отже, для Гокінга, «необов’язково звертатися до Бога, щоб запалити блакитний сенсорний папір і запустити Всесвіт». Покійний Віктор Стенгер подібні аргументи навів у своїй книжці з гострою назвою «Бог: Невдала гіпотеза» (God: The Failed Hypothesis).
Увесь цей гучний науково обґрунтований скептицизм щодо Бога просочився в народну свідомість. Останні дані опитування свідчать, що в Північній Америці та Європі сприйняте послання від науки зіграло величезну роль у втраті віри в Бога. В одному опитуванні понад дві третини тих, що називають себе атеїстами, і одна третина тих, що називають себе агностиками, стверджують що «висновки науки роблять існування Бога менш імовірним». Згідно з тим же опитуванням, дві найвпливовіші наукові ідеї, які вплинули на втрату віри людьми, – це некерована хемічна еволюція (походження життя) і некерована біологічна еволюція (розвитку життя). Згідно з цими опитуваннями, ці дві ідеї схилили більше людей відкинути віру в Бога, ніж страждання від хвороби чи смерті.
Інші опитування продемонстрували різке зростання кількості опитуваних, яких називають «нонами» (nones) — нерелігійних, агностиків чи атеїстів — серед молоді, що навчалася або закінчила коледж, у віці від вісімнадцяти до тридцяти трьох років. Швидке зростання цієї групи відбулося саме в останнє десятиліття, коли нові атеїсти здобули популярність. Справді, є багато свідчень — з особистих інтерв’ю, опитувань громадської думки та відгуків на вебсайтах, що, особливо, на студентів коледжів глибоко вплинуло послання від нових атеїстів; багато з цих студентів тепер покликаються на аргументи, подібні до тих, які висловили Докінз, Краус, Денет і Гітченз, як свої основні причини відмови від віри в Бога.
Ці події становлять для мене особливу гостроту та інтерес із двох причин — обидві допомагають пояснити, чому я погодився дебатувати з Краусом у 2016 році і чому я вирішив написати цю книжку. По-перше, мене давно цікавить питання біологічного походження. За останнє десятиліття я написав дві книжки, в яких стверджував, що живі системи демонструють докази розумного проєкту. Тоді як Річард Докінз стверджує, що живі системи просто «створюють видимість, ніби спроєктовані для певної мети», я стверджував, що певні особливості живих систем, зокрема цифрово закодована інформація, наявна в ДНК, і складні схеми та системи опрацювання інформації, що діють у живих клітинах, — найкраще пояснюються діяльністю справжнього проєктувального розуму. Так само, як написи на Розетському камені вказують на діяльність стародавнього писаря, а комп’ютерна програма вказує на програміста, я стверджував, що цифровий код, виявлений в молекулі ДНК, вселяє думку про діяльність проєктувального розуму у виникненні життя.
Однак, обґрунтовуючи розумний проєкт, я намагався не стверджувати більше, ніж можуть підтвердити суто біологічні докази. У своїх попередніх книжках я не намагався ідентифікувати проєктувальний розум, відповідальний за походження інформації, наявної в живих організмах або довести існування Бога. Зрештою, хоча я не дотримуюся цього погляду, принаймні логічно можливо, що раніше існував розумний агент/чинник (agent) десь в іншому місці в космосі (тобто не Бог), який міг спроєктувати життя і «посіяти» його тут, на землі, як припустили науковці, що обстоюють погляд, відомий як «панспермія».
Натомість я просто стверджував, що інформація наявна в ДНК, свідчить про попередню творчу діяльність якогось розумного агента, на відміну від винятково сліпого або неспрямованого природного процесу, такого як випадкова мутація і природний добір. Попри це обмежене твердження, моє пояснення появи проєкту однаково приводить мене до суперечності з новими атеїстами. Навіть так, хоча я і вони прийняли діаметрально протилежні пояснення для видимості проєкту, ми зосередили свої пояснювальні зусилля на тому ж самому феномені, що становить інтерес.
І це веде до другої, і, можливо, важливішої причини мого інтересу до того, що я називаю гіпотезою про Бога. Нові атеїсти ставлять питання про те, що́ докази зі світу природи як цілого показують про існування (або неіснування) Бога. Моїх читачів, очевидно, цікавить це питання. Багато хто, зіткнувшись із моїм аргументом на користь розумного проєкту життя, писали, ставлячи ряд питань приблизно в такій формі: «Якщо є наукові докази діяльності проєктувального розуму, то про який його вид ми говоримо? Розумний агент у космосі чи за його межами? Іманентний чи трансцендентний розум? Космічний інопланетянин? Чи Бог?»
Через те що мої попередні дві книжки неминуче привели до таких запитань, мені дедалі більше здавалося природним наступним кроком дослідити, що наука може розповісти нам про них і про можливе існування Бога.
Повільно говорити
Дебати в Торонто та їх наслідки закріпили моє рішення розглянути цю тему в книжковому форматі. Під час дебатів я зміг пояснити свою основну тезу щодо розумного проєкту в біології. Однак мій стан мігрені заважав мені багато говорити про ширше питання стосовно того, що наука може розповісти нам про Бога, як я сподівався зробити під час дальшої дискусії.
Втім одна з переваг нездатності говорити добре або можливості говорити лише повільно й обдумано полягає в тому, що це змушує вас говорити найважливіші речі й робити це стисло. У мене є друг із синдромом Турета, який заїкається, й іноді йому важко долучатися до жвавих розмов. Як результат, він часто подає неймовірно змістовні ідеї, кількома словами викладаючи суть теми, іноді дивуючи друзів. Щось подібне сталося зі мною тієї ночі.
Протягом останніх п'яти-десяти хвилин дебатів, коли мої симптоми почали зникати, але тільки ледь-ледь, модератор попросив нас узагальнити погляди на те, що наука могла б розповісти нам, «що стоїть за цим усім». Я піймав себе на тому, що коротко описав три ключові наукові відкриття, які, на мою думку, разом підтримують теїстичну віру — те, що я називаю «поверненням гіпотези про Бога»: (1) докази з космології, які свідчать про те, що матеріал Всесвіт мав початок; (2) докази з фізики, які показують, що від самого початку Всесвіт був «тонко настроєний», щоб допустити можливість життя; і (3) докази з біології, які встановлюють, що від самого початку в нашій біосфері виникла велика кількість нової функціональної генетичної інформації, щоб зробити можливими нові форми життя — що передбачає, як я стверджував раніше, діяльність проєктувального розуму.
Після дебатів я отримав прихильну пошту від багатьох людей, які відчували муки сумління, що мені довелося боротися з мігренню на такому публічному заході. Але багато хто з тих, що написали, також повідомили мене, що єдине, що вони запам'ятали по суті дискусії – це моя кінцева промова і стислий опис трьох наукових відкриттів, які разом вказують не тільки на проєктувальника, а й на розум з атрибутами, які релігійні теїсти давно приписували Богу. Пізніше я зрозумів, що, можливо, не плануючи цього, дистилював кількома словами спосіб структурування переконливого і доступного науково обґрунтованого аргументу на користь гіпотези про Бога. Можливо, подумав я, настав час розвивати цю справу.
Несподіване відкриття
Ще одна несподівана користь від участі в дебатах лишилася повністю поза увагою глядачів. Коли готувався до ночі за два тижні до них, я вивчав запропоноване Краусом пояснення походження Всесвіту. Я також обдумував ключову технічну статтю та книжку, яку написав російський фізик Александр Віленкін [уродженець Харкова], чиї ідеї Краус популяризував у своїй книжці «Всесвіт з нічого». Я був приголомшений тим, що знайшов. Краус використав роботу Віленкіна, щоб спростувати те, що називається космологічним, або «першопричиновим» (first-cause), аргументом існування Бога — аргументом, який висуває Бога як причину початку матеріального Всесвіту. Однак, розмірковуючи над тим, що написав Віленкін, я дійшов висновку, що Краусс повністю не зрозумів справжнього значення праці Віленкіна, що, імовірно, мала на увазі необхідність у передсущому розумі (див. розділи 17–19 для детальнішої інформації).
Протягом кількох попередніх років я помітив подібну закономірність у працях інших наукових матеріалістів, коли вони відповідали на аргументи про розумний проєкт як у фізиці, так і в біології. Як я показую в дальших розділах цієї книжки, нібито найсильніші контраргументи проти теорії розумного проєкту часто ненавмисно, здавалося, посилюють, а не послаблюють аргументи щодо проєкту. Наприклад, спроби пояснити походження того, що називається тонким настроєнням Всесвіту, через звернення до «багатосвіту», неминуче вимагали попереднього непоясненого тонкого настроєння. Спроби пояснити походження інформації, необхідної для створення нових форм життя, незмінно вимагали попередньої непоясненої інформації або залученого моделювання, що вимагало розумного керівництва програміста, біохеміка або інженера як умови свого успіху. Отже, загальні відповіді на аргументи про розумний проєкт у фізиці та біології зазвичай викликали питання про походження попередніх індикаторів проєкту і, відповідно, посилювали ці аргументи.
Тепер я виявив, що подібна проблема супроводжувала твердження про пояснення походження Всесвіту «з нічого». При правильній інтерпретації так використана фізика, здавалося, лише підкріпила висновок космологічного аргументу.
Тож мій важкий вечір у Торонто мав ще одну несподівану користь. Заглиблюючись у це, я знав типові та найсильніші контраргументи до кожного з трьох взаємопов’язаних аргументів, які я давно хотів навести на підтримку гіпотези про Бога. Я вже знав, що два з цих контраргументів ненавмисно підкріпили мою аргументацію. Тепер під час підготування до дебатів і взаємодії з Краусом я вважав, що головний контраргумент третього ряду доказів, який я мав намір навести, — докази з космологія — зробив те саме.
Я зрозумів, що настав час написати цю книжку.
Автор бестселера «Дарвінів сумнів» представляє новаторські наукові докази існування Бога, основані на проривах у фізиці, космології та біології.
Починаючи з кінця 19 століття, багато інтелектуалів стали наполягати на тому, що наукове знання суперечить традиційному теїстичному переконанню, тобто що наука і віра в Бога «воюють». Філософ науки Стівен Маєр заперечує цей погляд, досліджуючи три наукові відкриття з явно теїстичними вислідами. Спираючись на аргументи розумного проєкту (intelligent design) життя, які він розробив у «Підписі в клітині» (Signature in the Cell) та «Дарвіновому сумніві» (Darwin’s Doubt), Маєр демонструє, як відкриття в космології та фізиці разом з відкриттями в біології допомагають установити ідентичність проєктувального розуму, що стоїть за життям і Всесвітом.
Маєр стверджує, що теїзм — з його ствердженням трансцендентного, розумного й активного творця — найкраще пояснює наявні в нас докази щодо біологічного та космологічного походження. Раніше Маєр утримувався від спроб відповісти на питання про те, «хто» міг створити життя. Тепер він дає засновану на доказах відповідь на, можливо, первинну таємницю Всесвіту. Роблячи це, він виявляє приголомшливий висновок: дані підтверджують не просто існування якогось розумного проєктувальника, а й існування особистого Бога.
Відгуки
«Всебічний і зрозумілий аргумент на користь теїзму як найкраще пояснення наукових доказів. Стівен Маєр має справжній дар чітко передавати складні поняття». – Доктор Роберт Кайта, колишній головний фізик-дослідник Принстонської лабораторії фізики плазми
«Ретельно досліджена, щедро ілюстрована і детально аргументована справа проти нового атеїзму. Навіть якщо ваша думка склалася — особливо якщо це так — освіжне бачення Маєра на походження Всесвіту приємно читати. Ви можете не піти переконаним, але станете підготовленішим до подорожі». – Доктор Браян Кітінг, заслужений професор фізики Каліфорнійського університету в Сан-Дієго та автор книжки «Втрачаючи Нобелівську премію».
«Науковець і філософ Маєр раніше обговорював розумний проєкт, але не зайшов так далеко, як тут, якщо говорити про переконливі аргументи щодо Бога. Він робить це, покликаючись на нові докази з космології, фізики та біології, особливо якщо це стосується досліджень ДНК. Маєр знає, як взяти читачів за руки і провести їх через історію, перш ніж показати, як нові відкриття можуть бути використані, щоб підірвати аргументацію теоретиків антипроєкту, таких як Річард Докінз, Ніл Деграс Тайсон і навіть Біл Най, науковий хлопець. Погоджуєтеся чи ні, тут є над чим поміркувати». – «Букліст»
«Книжка Маєра — це майстер-клас, що чітко досліджує кожну альтернативу з різних кутів, водночас переконливо показуючи, що гіпотеза про Бога — найкраще пояснення нашого тонко настроєного, багатого на інформацію Всесвіту. Це завдає непоправної шкоди атеїстичній риториці». – Джон К. Волтон, доктор філософії, доктор наук, член Королівського товариства Единбурга, професор хемії, Університет Сент-Ендрюс
«Ніхто інший з мого досвіду не може пояснити такий складний матеріал з витонченістю та ясністю, що вдається Стівенові Маєру так легко. За допомогою холодної логіки та прискіпливого раціонального аналізу останніх відкриттів у космології, фізиці та біології Маєр підтверджує істину, яку ідеологи вважають занадто страшною, щоб навіть її розглядати. За характером ad hominem (перехід на особистості) своїх нападок на його блискучу роботу вони підтверджують її важливість і наводять на думку про остаточний кінець науковості, що деформує нашу культуру». – Дін Кунц, автор бестселерів зі списку «Нью-Йорк таймз»
«Переглянувши всі релевантні докази від космології до молекулярної біології, Маєр будує незаперечну «аргументацію щодо Бога», водночас випускаючи незаперечний набір логічних і наукових залпів проти модного нині матеріалістичного/атеїстичного світогляду. Маєр невпинно будує свою аргументацію, не пропускаючи жодної важливої теми дебатів. Логіка в усьому переконлива, і від книжки майже неможливо відірватися. Маєр – майстер з’ясовувати складні питання, роблячи текст доступним для найширшої авдиторії. Читачі будуть вражені надзвичайною глибиною знань Маєра в кожній відповідній галузі. Книжка – шедевр і її будуть широко цитувати в найближчі роки. Найкращий, найяскравіший, вичерпний захист «гіпотези про Бога» у друкованому вигляді. Жодне інше видання не наближається до такого. Унікальний tour de force». — Майкл Дентон, доктор медицини, доктор філософії, колишній старший науковець, біохемія, Університет Отаго; автор книжки «Доля природи»».
«Понад 400 сторінок чесної, захопливої прози, глибоких міркувань, інтелектуальної історії та космології, все для того, щоб поставити найважливіші питання про саме існування. Дивовижне досягнення». – Пітер Робінсон, видатний науковий співробітник Мердока в Інституті Гувера Стенфордського університету та колишній спічрайтер Білого дому
«З цією книжкою Стівен Маєр займає місце в пантеоні видатних, нередуктивних натурфілософів останніх 120 років, від великого французького вченого П’єра Дюгема через А. Н. Вайтгеда до Мігая Полані… Глибока, розсудлива книжка великої цінності, що несе передовий науковий досвід та філософську інтегративну мудрість». – Д-р Майкл Д. Ешлімен, заслужений професор у відставці Бостонського університету, автор «Відновлення людини: К. С. Льюїс і постійна аргументація проти науковості».
«Маєр майстерно підсумовує поточні докази з космології, фізики та біології, показуючи: що більше ми дізнаємося про Всесвіт і природу, то актуальнішою стає «гіпотеза про Бога». – Д-р Ентоні Футерман, професор біохемії Джозефа Маєргофа, Інститут науки Вейцмана, Ізраїль
«Ця книжка чітко дає зрозуміти, що розумний проєкт далеко не антинаукове твердження, а обґрунтована наука». – Браян Джозефсон, заслужений професор фізики у відставці Кембридзького університету, член Королівського товариства, лавреат Нобелівської премії з фізики
«Чудовий збірник незаперечних наукових доказів на підтвердження існування Бога». – Д-р Маркос Еберлін, професор хемії Університету Маккензі, Бразильська академія наук, медаліст Томсона
«Найсучасніший трактат про аргументи та контраргументи щодо розумного проєкту. Він виконує гігатонне завдання висвітлення походження всього, від молекулярних механізмів до всього Всесвіту. Дуже потрібна книжка». – Д-р Стюарт Берджес, професор інженерного проєктування Брістольського університету; науковий співробітник, Клер Гол, Кембридзький університет
«Це давно назріла книжка, яку досі не вистачало сміливості написати ні науковцям, ні вірянам. Для тих, хто справді цікавиться гіпотезою про Бога, ця книжка доступно надає найчесніші, найвичерпніші твердження». – Д-р Стів Фулер, професор соціальної епістемології Огюста Конта, Ворицький університет; автор книжки «Знання: філософські пошуки в історії».
«Це справді чудовий аналіз доречних доказів. Стівен Маєр переконливо демонструє, що гіпотеза про Бога не просто адекватне пояснення походження нашого тонко настроєного Всесвіту та біосфери: це найкраще пояснення». — Професор Дейвід Ґеловей, доктор медицини, доктор наук, FRCS, FRCP, Коледж медицини, ветеринарії та наук про життя, Університет Глазго; колишній президент Королівського коледжу лікарів і хірургів Глазго
Про автора
Стівен К. Маєр здобув ступінь доктора з філософії науки від Кембридзького університету після роботи геофізиком у нафтовій промисловості. Тепер він керує Центром науки і культури в Інституті відкриття в Сіетлі, штат Вашинґтон. Він автор книжки року «Підпис у клітині» (Лондон) журналу «Літературного додатку до «Таймз»».
Присвята
Моїй матері, Патріші Маєр, що перша ствердила мої філософські інтереси; батькові Чарлзові Маєру, який закликав мене розвивати більше математичну і наукову майстерність; і дружині Елейн, чия віра в мене уможливила всю цю справу.
ЗМІСТ
Обкладинка
Титульна сторінка
Присвята
Передмова
Частина I. Піднесення і падіння теїстичної науки
1. Юдео-християнське походження сучасної науки
2. Три метафори і створення наукової картини світу
3. Піднесення наукового матеріалізму і затьмарення теїстичної науки
Частина II. Повернення гіпотези про Бога
4. Світло від далеких галактик
5. Теорія Великого вибуху
6. Кривина космосу і початок Всесвіту
7. Всесвіт Золотоволоски
8. Надзвичайне тонке настроєння — за проєктом?
9. Походження життя і загадка ДНК
10. Кембрійський та інші інформаційні вибухи
Частина III. Висновок щодо найкращого метафізичного пояснення
11. Як оцінити метафізичну гіпотезу
12. Гіпотеза про Бога і початок Всесвіту
13. Гіпотеза про Бога та проєкт Всесвіту
14. Гіпотеза про Бога і проєкт життя
Частина IV. Припущення та спростування
15. Інформаційна гра в наперстки
16. Один Бог чи багато всесвітів?
17. Стівен Гокінг і квантова космологія
18. Проблема космологічної інформації
19. Колапсування хвиль і Больцманові мізки
Частина V. Висновок
20. Діяння Бога чи Бог білих плям?
21. Великі питання і чому вони важливі
Подяки
Бібліографія
Примітки
Вказівки на авторство та дозволи
Показник
Передмова
Це був кошмар оратора, що розгортався в найнесприятливіший час. Через вісімнадцять хвилин після своєї вступної промови в дебатах із фізиком Лоренцом Краусом, найвідомішим американським науковим атеїстом, я раптом виявив, що більше не можу читати власні слайди в PowerPoint. Яскраві кольорові вихори, або «аури», — для мене ознака початку виснажливої мігрені — стали заповнювати моє поле зору, коли я дивився на сяйво ламп за відеокамерами в переповненій авдиторії Торонтського університету.
Інтенсивне світло часто ставало для мене звичайним тригером мігрені, і так, безперечно, було тієї ночі в березні 2016 року. Коли аура поширювалася, мені стало важко бачити не лише цитати та наукові діаграми на своїх слайдах, а й самого професора Крауса й авдиторію. Інший неврологічні симптоми — оніміння пальців і язика, мій голос лунає в моїй власній голові, труднощі з добором слів (афазія) — передбачувано настали в швидкій послідовності.
Я зміг пережити решту сім хвилин своєї презентації, говорячи повільніше й обдуманіше, ніж зазвичай, і деколи використовуючи менше технічних слів. Але коли я спустився з подіуму і мене відвели до темної кімнати, то відчував одночасно дезорієнтацію і розчарування. Я зрозумів, що тепер мені буде важко сказати багато чого на наступному круглому столі (після третього доповідача) з основного питання форуму, яке я спеціально прийшов обговорити.
Організатори форуму обрали тему: «Що за всім цим стоїть? Бог, наука і Всесвіт». Професор Краус, тоді з Університету штату Арізони, і я логічно підходили до обговорення цього питання з протилежних позицій. Справді, ми з ним двічі дискутували раніше, і я протягом попереднього десятиліття часто сперечався з іншими науковими атеїстами. Краус, який виступив першим, мав репутацію не лише досвідченого фізика, а й сміливого і відвертого полеміста, що мав талант пояснювати наукові ідеї загальній авдиторії. Він також добре відомий своєю провокаційною тезою про те, що квантова фізика може пояснити, як Всесвіт виник з нічого. Але того вечора він почав не із захисту цієї позиції. Натомість він почав з того, що оголосив тему форуму негідною для роздумів і охарактеризував мене як негідного для сутички. Справді, він почав дебати, приділивши майже десять хвилин тому, що його палкі прихильники явно вважали захопливою особистою викривальною промовою, засуджуючи як мене, так і, відповідно, організаторів форум.
«Якщо ви виходите на сцену з кимось, хто говорить про ці ідеї, то створюється враження, що ці ідеї варті обговорення або що людина варта дискусії, – заявив професор Краус. – У цьому випадку ні те, ні інше не відповідає дійсності». Коли суперник у дебатах переходить до аргументації ad hominem, я зазвичай дивуюся його бажанню витрачати відведений час. Авдиторії зазвичай вважають образи, які маскуються під аргументи, непереконливими. Ба більше, під час дебатів зазвичай мало що потрібно для того, щоб знешкодити таку тактику, крім хіба вказати на неї. Однак тієї ночі статус знаменитості привернув Краусові сотні галасливих прихильників, які голосно сміялися з його колючих реплік, створюючи в мене враження, що лише закликом до розуму можна не перемогти нині ввечері. Коли я почав говорити, то звернув увагу на те, що Краус надав мало доказів на підтримку своєї критики моїх поглядів, і ще менше на підтримку своїх власних. Звичайно, я міг би також принизити його використанням тактики ad hominem, але тієї ночі гумор мені не давався, бо мій неврологічний розлад загострювався, коли я стояв перед великим авдиторією в залі і приблизно шістдесятьма тисячами людей, що дивилися онлайн.
Я прийняв виклик дебатів частково, щоб пояснити свою власну позицію стосовно того, що наука може сказати нам про існування Бога. Зрозуміло, що це первинне питання і тема, що настійно турбує багатьох вдумливих людей. Це важлива тема, як погодиться навіть багато атеїстів, і заслуговує на серйозну відповідь. І хоча я прагнув запропонувати її тієї ночі, після того як настала мігрень, я знав, що мої можливості зробити це будуть значно обмежені — хоча, як виявилося, хмару мого ослабленого стану супроводив промінь надії.
Під час дебатів я планував спершу пояснити свій основний аргумент на користь розумного проєкту життя, а потім, у подальшому обговоренні, відповісти на питання, яке мені часто ставлять: «Хто, на вашу думку, той розумний проєктувальник, відповідальний за життя?». Я також хотів відповісти на тісно пов’язане питання: «Що містять наукові докази про існування Бога?» — або як сформулювали організатори форуму: «Що за всім цим стоїть?». Краус відповідає на це питання рішуче «нічого» — або принаймні нічого, крім законів фізики. Хоча він засуджує філософію як пусту справу, та публічно обстоює філософію, яку вчені називають науковим матеріалізмом — атеїстичний світогляд, стверджуваний тими, хто заявляє що наука підриває віру в Бога.
Як і інші світогляди, науковий матеріалізм намагається відповісти на деякі основні питання про первинну реальність – питання про людську природу, мораль і етику, основу людського знання і навіть те, що відбувається з людьми після смерті. Найфундаментальніше, науковий матеріалізм пропонує відповідь на питання: «Що це за сутність чи процес, з якого виникло все інше?»
На це питання наукові матеріалісти традиційно відповідали, стверджуючи, що матерія, енергія та/або закони фізики – сутності, з яких походить усе інше і що ці сутності існували одвічно як нестворена основа всього сущого. Тому матеріалісти енергію та фізичні закони розглядають як самосущі.
Так само матеріалісти вважають, що матерія й енергія організовані самі собою різноманітними суто природничими процесами, щоб виробляти всі складні форми життя, які ми бачимо сьогодні. Це означає, що наукові матеріалісти також заперечують, що творець або проєктувальний розум відігравав будь-яку роль у виникненні Всесвіту чи життя. А що матеріалісти вважають, що матерія й енергія — це засадничі реалії, з яких походить все інше, то вони заперечують існування нематеріальних сутностей, таких як Бог, свобідна воля, людська душа і навіть людський розум сприймається як сутність, якоюсь мірою відмінна від фізіологічних процесів у мозку.
Матеріалізм — це освячений віками світогляд із довгою історією, що сягає стародавньої Греції. У нього було багато видатних інтелектуальних прихильників, зокрема Демокріт, Томас Гобс, Чарлз Дарвін, Ернст Гекел, Бертренд Расел і Френсіс Крік.
В останні роки потужні голоси популяризували науковий матеріалізм. Починаючи десь із 2006 року, група науковців і філософів, відомих як нові атеїсти, викликала всесвітню видавничу сенсацію. У серію бестселерів на чолі з книжкою Річарда Докінза «Делюзія щодо Бога» (Cosmos: A Personal Voyage), стверджується, що належно зрозуміла наука підриває віру в Бога. Інші книжки — Віктора Стенгера, Сема Гаріса, Крістофера Гітченза, Деніела Денета, Стівена Гокінга і самого Крауса — наслідували цей приклад. У 2014 році телевізійні мережі «Фокс» і «Нешнл джіографік» показали оновлену версію відомого серіалу 1980 року з фізиком Карлом Саганом, «Космос: особиста подорож» (Cosmos: A Personal Voyage). Новий серіал «Космос: просторочасова одисея» (Cosmos: A Personal Voyage), організований астрофізик Нілом Деґрасом Тайсоном, почалася з повторного відтворення авдіо пам'ятної матеріалістичної віри Саґана з оригінального серіалу: «Космос – це все, що є, або коли-небудь було, або коли-небудь буде».
Нові атеїсти та інші популяризатори науки пояснили основу свого скепсису щодо існування Бога з дивовижною ясністю. На думку Докінза та інших, докази проєкту (design) в живих організмах довгий час були найкращою підставою вірити в існування Бога, бо апелювали до загальнодоступних наукових доказів. Але після Дарвіна, наполягає Докінз, науковцям відомо, що немає ніяких доказів реального проєкту, є лише ілюзія чи «видимість» проєкту в житті. На думку Докінза та багатьох інших неодарвіністських біологів, еволюційний механізм мутації і природного добору має здатність імітувати проєктувальний розум, не бувши спроєктованим чи керованим якимось чином. А що випадкові мутації та природний добір — те, що Докінз називає механізмом «сліпого годинникаря» — можуть пояснити всі «видимості» проєкту в житті, випливає, що віра в проєктувальний розум, що діє в історії життя, зовсім непотрібна.
Хоча Докінз допускає, що все ще можливо, що божество може існувати, він наполягає, що немає абсолютно ніяких доказів існування такої істоти, роблячи віру в Бога фактично «делюзійною». Популярний телевізійний ведучий Біл Най, «науковий хлопець», повторив цей погляд. У своїй книжці «Незаперечне: еволюція та наука творення», він каже: «Можливо, є розум, що відповідає за Всесвіт, але теорія Дарвіна не виявляє жодної ознаки його і не має в ньому потреби». Отже, як підсумував Докінз у попередній роботі: «Дарвін зробив можливим бути інтелектуально завершеним атеїстом».
Інший новий атеїст, філософ Деніел Денет, дає еволюційний виклад походження релігійних вірувань у своїй книжці «Руйнування чар» (Breaking the Spell), що врешті приписує віру в Бога когнітивному імпульсові, запрограмованому в нас еволюційним процесом, а не раціональній чи основаній на доказах системі віри. Тому для тих, хто це знає, дарвінізм функціонує як «універсальна кислота», яка знищує будь-яку основу релігійної віри та традиційної релігійної моралі.
Інші нові атеїсти, зокрема Лоренц Краус (див. рис. 1.1b), кажуть що фізика робить віру в Бога непотрібною. Краус стверджує, що закони квантової фізики пояснюють, як Всесвіт виник буквально з нічого. Отже, стверджує він, це абсолютно непотрібно, навіть нерозумно звертатися до творця, щоб пояснити походження Всесвіту. Стівен Гокінг, колишній співробітник Кембридзького університету і до своєї смерті у 2018 році найвідоміший у світі науковець висловлював подібний аргумент. У своїй книжці «Великий проєкт» (The Grand Design), написаній у співавторстві з Леонардом Млодіновим, він стверджує, що «раз існує такий закон, як гравітація, то Всесвіт може і буде створювати себе з нічого. Спонтанне створення – причина, чому існує щось, а не нічого, чому існує Всесвіт, чому ми існуємо». Отже, для Гокінга, «необов’язково звертатися до Бога, щоб запалити блакитний сенсорний папір і запустити Всесвіт». Покійний Віктор Стенгер подібні аргументи навів у своїй книжці з гострою назвою «Бог: Невдала гіпотеза» (God: The Failed Hypothesis).
Увесь цей гучний науково обґрунтований скептицизм щодо Бога просочився в народну свідомість. Останні дані опитування свідчать, що в Північній Америці та Європі сприйняте послання від науки зіграло величезну роль у втраті віри в Бога. В одному опитуванні понад дві третини тих, що називають себе атеїстами, і одна третина тих, що називають себе агностиками, стверджують що «висновки науки роблять існування Бога менш імовірним». Згідно з тим же опитуванням, дві найвпливовіші наукові ідеї, які вплинули на втрату віри людьми, – це некерована хемічна еволюція (походження життя) і некерована біологічна еволюція (розвитку життя). Згідно з цими опитуваннями, ці дві ідеї схилили більше людей відкинути віру в Бога, ніж страждання від хвороби чи смерті.
Інші опитування продемонстрували різке зростання кількості опитуваних, яких називають «нонами» (nones) — нерелігійних, агностиків чи атеїстів — серед молоді, що навчалася або закінчила коледж, у віці від вісімнадцяти до тридцяти трьох років. Швидке зростання цієї групи відбулося саме в останнє десятиліття, коли нові атеїсти здобули популярність. Справді, є багато свідчень — з особистих інтерв’ю, опитувань громадської думки та відгуків на вебсайтах, що, особливо, на студентів коледжів глибоко вплинуло послання від нових атеїстів; багато з цих студентів тепер покликаються на аргументи, подібні до тих, які висловили Докінз, Краус, Денет і Гітченз, як свої основні причини відмови від віри в Бога.
Ці події становлять для мене особливу гостроту та інтерес із двох причин — обидві допомагають пояснити, чому я погодився дебатувати з Краусом у 2016 році і чому я вирішив написати цю книжку. По-перше, мене давно цікавить питання біологічного походження. За останнє десятиліття я написав дві книжки, в яких стверджував, що живі системи демонструють докази розумного проєкту. Тоді як Річард Докінз стверджує, що живі системи просто «створюють видимість, ніби спроєктовані для певної мети», я стверджував, що певні особливості живих систем, зокрема цифрово закодована інформація, наявна в ДНК, і складні схеми та системи опрацювання інформації, що діють у живих клітинах, — найкраще пояснюються діяльністю справжнього проєктувального розуму. Так само, як написи на Розетському камені вказують на діяльність стародавнього писаря, а комп’ютерна програма вказує на програміста, я стверджував, що цифровий код, виявлений в молекулі ДНК, вселяє думку про діяльність проєктувального розуму у виникненні життя.
Однак, обґрунтовуючи розумний проєкт, я намагався не стверджувати більше, ніж можуть підтвердити суто біологічні докази. У своїх попередніх книжках я не намагався ідентифікувати проєктувальний розум, відповідальний за походження інформації, наявної в живих організмах або довести існування Бога. Зрештою, хоча я не дотримуюся цього погляду, принаймні логічно можливо, що раніше існував розумний агент/чинник (agent) десь в іншому місці в космосі (тобто не Бог), який міг спроєктувати життя і «посіяти» його тут, на землі, як припустили науковці, що обстоюють погляд, відомий як «панспермія».
Натомість я просто стверджував, що інформація наявна в ДНК, свідчить про попередню творчу діяльність якогось розумного агента, на відміну від винятково сліпого або неспрямованого природного процесу, такого як випадкова мутація і природний добір. Попри це обмежене твердження, моє пояснення появи проєкту однаково приводить мене до суперечності з новими атеїстами. Навіть так, хоча я і вони прийняли діаметрально протилежні пояснення для видимості проєкту, ми зосередили свої пояснювальні зусилля на тому ж самому феномені, що становить інтерес.
І це веде до другої, і, можливо, важливішої причини мого інтересу до того, що я називаю гіпотезою про Бога. Нові атеїсти ставлять питання про те, що́ докази зі світу природи як цілого показують про існування (або неіснування) Бога. Моїх читачів, очевидно, цікавить це питання. Багато хто, зіткнувшись із моїм аргументом на користь розумного проєкту життя, писали, ставлячи ряд питань приблизно в такій формі: «Якщо є наукові докази діяльності проєктувального розуму, то про який його вид ми говоримо? Розумний агент у космосі чи за його межами? Іманентний чи трансцендентний розум? Космічний інопланетянин? Чи Бог?»
Через те що мої попередні дві книжки неминуче привели до таких запитань, мені дедалі більше здавалося природним наступним кроком дослідити, що наука може розповісти нам про них і про можливе існування Бога.
Повільно говорити
Дебати в Торонто та їх наслідки закріпили моє рішення розглянути цю тему в книжковому форматі. Під час дебатів я зміг пояснити свою основну тезу щодо розумного проєкту в біології. Однак мій стан мігрені заважав мені багато говорити про ширше питання стосовно того, що наука може розповісти нам про Бога, як я сподівався зробити під час дальшої дискусії.
Втім одна з переваг нездатності говорити добре або можливості говорити лише повільно й обдумано полягає в тому, що це змушує вас говорити найважливіші речі й робити це стисло. У мене є друг із синдромом Турета, який заїкається, й іноді йому важко долучатися до жвавих розмов. Як результат, він часто подає неймовірно змістовні ідеї, кількома словами викладаючи суть теми, іноді дивуючи друзів. Щось подібне сталося зі мною тієї ночі.
Протягом останніх п'яти-десяти хвилин дебатів, коли мої симптоми почали зникати, але тільки ледь-ледь, модератор попросив нас узагальнити погляди на те, що наука могла б розповісти нам, «що стоїть за цим усім». Я піймав себе на тому, що коротко описав три ключові наукові відкриття, які, на мою думку, разом підтримують теїстичну віру — те, що я називаю «поверненням гіпотези про Бога»: (1) докази з космології, які свідчать про те, що матеріал Всесвіт мав початок; (2) докази з фізики, які показують, що від самого початку Всесвіт був «тонко настроєний», щоб допустити можливість життя; і (3) докази з біології, які встановлюють, що від самого початку в нашій біосфері виникла велика кількість нової функціональної генетичної інформації, щоб зробити можливими нові форми життя — що передбачає, як я стверджував раніше, діяльність проєктувального розуму.
Після дебатів я отримав прихильну пошту від багатьох людей, які відчували муки сумління, що мені довелося боротися з мігренню на такому публічному заході. Але багато хто з тих, що написали, також повідомили мене, що єдине, що вони запам'ятали по суті дискусії – це моя кінцева промова і стислий опис трьох наукових відкриттів, які разом вказують не тільки на проєктувальника, а й на розум з атрибутами, які релігійні теїсти давно приписували Богу. Пізніше я зрозумів, що, можливо, не плануючи цього, дистилював кількома словами спосіб структурування переконливого і доступного науково обґрунтованого аргументу на користь гіпотези про Бога. Можливо, подумав я, настав час розвивати цю справу.
Несподіване відкриття
Ще одна несподівана користь від участі в дебатах лишилася повністю поза увагою глядачів. Коли готувався до ночі за два тижні до них, я вивчав запропоноване Краусом пояснення походження Всесвіту. Я також обдумував ключову технічну статтю та книжку, яку написав російський фізик Александр Віленкін [уродженець Харкова], чиї ідеї Краус популяризував у своїй книжці «Всесвіт з нічого». Я був приголомшений тим, що знайшов. Краус використав роботу Віленкіна, щоб спростувати те, що називається космологічним, або «першопричиновим» (first-cause), аргументом існування Бога — аргументом, який висуває Бога як причину початку матеріального Всесвіту. Однак, розмірковуючи над тим, що написав Віленкін, я дійшов висновку, що Краусс повністю не зрозумів справжнього значення праці Віленкіна, що, імовірно, мала на увазі необхідність у передсущому розумі (див. розділи 17–19 для детальнішої інформації).
Протягом кількох попередніх років я помітив подібну закономірність у працях інших наукових матеріалістів, коли вони відповідали на аргументи про розумний проєкт як у фізиці, так і в біології. Як я показую в дальших розділах цієї книжки, нібито найсильніші контраргументи проти теорії розумного проєкту часто ненавмисно, здавалося, посилюють, а не послаблюють аргументи щодо проєкту. Наприклад, спроби пояснити походження того, що називається тонким настроєнням Всесвіту, через звернення до «багатосвіту», неминуче вимагали попереднього непоясненого тонкого настроєння. Спроби пояснити походження інформації, необхідної для створення нових форм життя, незмінно вимагали попередньої непоясненої інформації або залученого моделювання, що вимагало розумного керівництва програміста, біохеміка або інженера як умови свого успіху. Отже, загальні відповіді на аргументи про розумний проєкт у фізиці та біології зазвичай викликали питання про походження попередніх індикаторів проєкту і, відповідно, посилювали ці аргументи.
Тепер я виявив, що подібна проблема супроводжувала твердження про пояснення походження Всесвіту «з нічого». При правильній інтерпретації так використана фізика, здавалося, лише підкріпила висновок космологічного аргументу.
Тож мій важкий вечір у Торонто мав ще одну несподівану користь. Заглиблюючись у це, я знав типові та найсильніші контраргументи до кожного з трьох взаємопов’язаних аргументів, які я давно хотів навести на підтримку гіпотези про Бога. Я вже знав, що два з цих контраргументів ненавмисно підкріпили мою аргументацію. Тепер під час підготування до дебатів і взаємодії з Краусом я вважав, що головний контраргумент третього ряду доказів, який я мав намір навести, — докази з космологія — зробив те саме.
Я зрозумів, що настав час написати цю книжку.