8. The Systems View of Life: A Unifying Vision [Видана!]
Додано: Сер липня 08, 2015 2:53 pm
Fritjof Capra, Pier Luigi Luisi. The Systems View of Life: A Unifying Vision. – Cambridge University Press, 2014. – 510 p.
Оригінал початку книжки тут
Про авторів
Фрітьоф Капра (1939) – австрійсько-американський фізик і системний теоретик, директор-засновник Центру екограмотності в Берклі, штат Каліфорнія, і працює на факультеті Шумахер-коледжу (Велика Британія). Займається систематичним дослідженням філософських і соціяльних наслідків сучасної науки. Один з найвідоміших популяризаторів науки. Автор книжок: The Tao of Physics: An Exploration of the Parallels Between Modern Physics and Eastern Mysticism (1975; 43 видання 23 мовами), The Turning Point: Science, Society, and the Rising Culture (1982), Uncommon Wisdom (1988, 16 видань 12 мовами), The Web of Life: A New Scientific Understanding of Living Systems (1997, 14 видань 10 мовами), The Hidden Connections (2002), The Science of Leonardo: Inside the Mind of the Great Genius of the Renaissance (2007, 7 видань 5 мовами), Green Politics (1984, спів. Шарлін Спретнак; 7 видань 4 мовами), Belonging to the Universe: Explorations on the Frontiers of Science and Spirituality (1993, спів. Дейвід Стайндл-Раст і Томас Матуш; 10 видань 7 мовами).
П’єр Луїджі Луїзі (1938) – італійський хемік, директор Лабораторії синтетичної біології та супрамолекулярної хемії, професор біохемії в Університеті Рома Тре. Він починав свою кар'єру в Федеральній високій технічній школі Цюріха (ETHZ), де став професором хемії й ініціював міждисциплінарні «Кортонські тижні». Його головне дослідження сфокусоване на експериментальних, теоретичних і філософських аспектах походження життя і самоорганізації синтетичних і природних систем. Автор книжок: The Emergence of Life: From Chemical Origins to Synthetic Biology (2006), La Vida Emergente (2010), Giant Vesicles: Perspectives in Supramolecular Chemistry (2000, спів. Петер Вальде), Mind and Life: Discussions with the Dalai Lama on the Nature of Reality (спів. Зара Гоусгманд, 2008), Chemical Synthetic Biology (2011, спів. Крістьяно К’ярабелі), The Minimal Cell: The Biophysics of Cell Compartment and the Origin of Cell Functionality (2011, спів. Паскуале Стано).
Анотація
За останні тридцять з лишком років на передньому краї науки виникла нова системна концепція життя. Тепер наголошують на складності, мережах і типах організації, що ведуть до новітнього виду "системного" мислення. Ця книжка об'єднує ідеї, моделі й теорії, що лежать в основі системного погляду на життя в межах одного узгодженого каркасу. Широко охоплюючи історично та через наукові дисципліни, автори розглядають появу ключових понять, таких як самостворення, дисипативні структури, соціяльні мережі і системне розуміння еволюції. Також обговорено наслідки системного погляду на життя для охорони здоров'я, менеджменту і наші глобальні екологічні та економічні кризи. Написане насамперед для студентів, це також неодмінне читво для аспірантів та дослідників, зацікавлених у розумінні нової системної концепції життя та її значення для широкого кола спеціяльностей – від економіки і політики до медицини, психології та права.
Відгуки
"Майстерне дослідження наукових основ комплексного світогляду, основаного на цілісності, що не могли побачити покоління однооких редукціоністов. Автори досягли блискучого успіху!"
Дейвід В. Ор, Оберлін-коледж
«Системний погляд на життя: Об'єднавче бачення» дає нам ґрунтовний синтез найкращої науки і теорії про зв'язаність усього живого, динаміку виникнення та самоорганізацію, як сформулював Франсіско Варела. Ця книжка пропонує ґрунтовний каркас для розуміння нашого місця на планеті, на краще чи гірше. І якщо ми застосовуємо ідеї, пропоновані Капрою і Луїзі, то це буде на краще. «Системний погляд на життя» має бути обов'язковим читвом для сьогоднішньої молоді, майбутніх лідерів, і тих, хто турбується про життя на цій планеті".
Деніел Голмен, автор книжок «Емоційний інтелект» та «Екологічний інтелект».
"Що таке життя? Що таке людина? Як можуть нові відкриття про природу і самих себе утримати нас від того, щоб стати першим самозагроженим видом? Капра і Луїзі в блискучому узагальненні пояснюють, як вийти за рамки механістичного, лінійного, редукціоністського стереотипів, виявляючи приголомшливі нові відповіді на відвічні філософські та практичні питання. Мета Френсіса Бекона – "розширення меж людської влади, аж до здійснення всього можливого" – веде людство до серйозних проблем. Але сьогодні, перебудовуючи наше мислення, мову і дії довкола Дарвіна, не Декарта, і довкола сучасної біології, а не застарілої фізики, створюємо багато нових можливостей. Керуючись коеволюцією бізнесу з цивільним суспільством, можна побудувати справедливіший, здоровіший, привабливіший, безпечніший світ. «Системний погляд на життя» – чітке, різнобічне керівництво, щоб жити зріло, доброзичливо і надійно одне з одним і з іншими істотами в єдиному домі, що ми маємо".
Еморі Б. Лавінс, Інститут Скелястих гір
"Почасти приємний огляд нових цікавих розробок у системній біології, цінний для будь-якого студента-біолога чи природничника, а почасти сміливий план того, як ми могли б зберегти наше майбутнє на Землі."
Нью саєнтіст
"... Ця книжка для мене як розетський камінь, що відкриває зв’язки та джерела цілого арсеналу різних ідей і концепцій. Вона починає пояснення з історії науки – і як наукові моделі впливають на більшість аспектів культури ... Ця книжка збирає великі зміни до купи й інтегрує їх через різні дисципліни у чудову велику картину, для кожної галузі... Читаючи ту частину книжки, яка охоплює історію системного мислення ... я усвідомив раптом, що почуваюся дуже збуджено, ніби я в кіні, на самому краєчку крісла ... Що й повинні робити великий письменник і велика книга ... Вона справила величезний вплив на мою манеру думати про дуже багато речей. Не має значення, які ваша галузь чи інтерес. Ця книжка – важливе читво, щоб дивитися в майбутнє широко розплющеними очима".
Роб Кел, OpEdNews.com
Системний погляд на життя: Об'єднавче бачення
Пам'яті Франсіска Варели (1946 – 2001), що познайомив нас і надихнув своїм системним баченням і духовною спрямованістю
Зміст
Передмова хі
Подяки хііі
І. МЕХАНІСТИЧНИЙ ПОГЛЯД НА СВІТ
1. Ньютонова світова машина 19
1.1. Наукова революція 20
1.2. Ньютонова фізика 28
1.3. Кінцеві примітки 33
2. Механістичний погляд на життя 35
2.1. Ранні механічні моделі живих організмів 35
2.2. Від клітин до молекул 36
2.3. Століття гена 39
2.4. Механістична медицина 42
2.5. Кінцеві примітки 43
3. Механістична соціяльна думка 45
3.1. Виникнення соціяльних наук 48
3.2. Класична політична економія 49
3.3. Критики класичної економіки 51
3.4. Кейнсіянська економіка 54
3.5. Глухий кут Декартової економіки 55
3.6. Машинна метафора в менеджменті 57
3.7. Кінцеві примітки 59
ІІ. Піднесення системного мислення
4. Від частинок до хвилі 63
4.1. Виникнення системного мислення 63
4.2. Нова фізика 68
4.3. Кінцеві примітки 79
5. Класичні теорії систем 84
5.1. Тектологія 84
5.2. Загальна теорія систем 85
5.3. Кібернетика 87
5.4. Кінцеві примітки 97
6. Теорія складності 98
6.1. Математика класичної науки 99
6.2. Обшивка нелінійності 104
6.3. Принципи нелійнійної динаміки 109
6.4. Фрактальна геометрія 116
6.5. Кінцеві примітки 125
ІІІ. Нова концепція життя
7. Що таке життя? 129
7.1 Як характеризувати живе 129
7.2. Системний погляд на життя 130
7.3. Основи самостворення 134
7.4. Взаємодія з довкіллям 135
7.5. Соціяльне самостворення 136
7.6. Критерії самостворення, критерії життя 137
7.7. Що таке смерть? 139
7.8. Самостворення і пізнання 140
7.9. Кінцеві примітки 142
8. Порядок і складність/заплутаність у живому світі 144
8.1. Самоорганізація 144
8.2. Виникнення і виниклі властивості 154
8.3. Самоорганізація і виникнення в динамічних системах 158
Гостьовий есей: Стокротковий світ 166
8.4. Математичні патерни/образи в живому світі 168
8.5. Кінцеві примітки 180
9. Дарвін і біологічна еволюція 182
9.1. Дарвінове бачення видів [взаємо]пов’язаних мережею/переплетенням батьківства 182
9.2. Дарвін, Мендель, Ламарк і Волес: багатобічні [взаємо]зв’язки 185
9.3. Сучасний еволюційний синтез 187
9.4. Застосовна генетика 193
9.5. Проєкт геному людини 194
9.6. Концептуальна революція в генетиці 195
Гостьовий есей: Виникнення і піднесення епігенетики 198
9.7. Дарвінізм і креаціонізм 207
9.8. Випадок, випадковість і еволюція 210
9.9. Дарвінізм сьогодні 212
9.10. Кінцеві примітки 214
10. Питання про походження життя на Землі 216
10.1. Опарінова молекулярна еволюція 216
10.2. Випадковість проти детермінізму в походженні життя 216
10.3. Добіотична хемія 220
10.4. Лабораторні підходи до мінімального життя 227
10.5. Синтетично-біологічний підхід до походження життя 229
10.6. Кінцеві примітки 239
11. Походження людини 240
11.1. Періоди життя 240
11.2. Епоха людей 241
11.3. Детермінанти існування людства 245
11.4. Кінцеві примітки 251
12. Розум і свідомість 252
12.1. Розум – процес! 252
12.2. Сантьязька теорія пізнання/Теорія пізнання Сантьяґо 255
12.3. Пізнання і свідомість 257
Гостьовий есей: Про первинну природу свідомості 266
12.4. Когнітивна лінгвістика 271
12.5. Кінцеві примітки 273
13. Наука і духовність 275
13.1. Наука і духовність: діялектичний зв’язок 275
13.2. Духовність і релігія 276
13.3. Наука проти релігії: «діялог глухих»? 282
13.4. Паралелі між наукою і містицизмом 285
13.5. Релігійна практика сьогодні 289
13.6. Духовність, екологія і освіта 290
13.7. Кінцеві примітки 295
14. Життя, розум і суспільство 297
14.1. Еволюційний зв’язок між свідомістю і соціяльним феноменом 297
14.2. Соціологія і соціяльні науки 297
14.3. Поширення системного підходу 301
14.4. Мережі комунікацій 308
14.5. Життя і керівництво в організаціях 315
14.6. Кінцеві примітки 320
15. Системний погляд на здоров’я 322
15.1. Криза в охороні здоров’я 323
15.2. Що таке здоров’я? 326
Гостьовий есей: Плацебо- і ноцебо-реакції 329
15.3. Системний підхід до охорони здоров’я 333
Гостьовий есей: Інтегральна практика в охороні здоров’я і цілительстві 334
15.4. Кінцеві примітки 338
IV. Підтримка павутини життя
16. Екологічний вимір життя 341
16.1. Наука екологія 341
16.2 Системна екологія 345
16.3. Екологічний стійкий/гармонійний розвиток 351
16.4. Кінцеві примітки 361
17. З’єднуючи точки: системне мислення і стан світу 362
17.1. Взаємопов’язаність світових проблем 362
17.2. Іллюзія вічного зростання 366
17.3. Мережі глобального капіталізму 375
17.4. Глобальні цивільні спільноти 389
17.5. Кінцеві примітки 392
18. Системні розв’язки 394
18.1. Змінюючи гру 394
Гостьовий есей: Живе підприємство як фундамент генеративної економіки 402
18.2. Енергія і зміна клімату 405
18.3. Агроекологія – найкраща зміна для харчування/годування світу 431
Гостьовий есей: Насіння життя 438
18.4. Планування життя 442
18.5. Кінцеві примітки 451
Бібліографія 453
Індекс 472
Передмова
З розгортанням двадцять першого століття стає все очевидніше, що основні проблеми нашого часу – енергія, довкілля, зміна клімату, харчова безпека, фінансова безпека – не можна зрозуміти відокремлено. Це системні проблеми, а це означає, що всі вони взаємопов'язані і взаємозалежні. Врешті, ці проблеми треба розглядати як просто різні аспекти однієї кризи, при цьому значною мірою кризи сприйняття. Це випливає з того, що більшість людей в нашому сучасному суспільстві, і особливо наші великі соціяльні інституції, дотримуються концепції застарілого світогляду, усвідомлення реальності недостатнього/неадекватного, щоб ладнати в нашому перенаселеному, глобально взаємозалежному світі.
Розв’язки основних проблем нашого часу є; деякі з них навіть прості. Але вони потребують радикальних змін наших уявлень, нашого мислення, наших цінностей. І дійсно, ми тепер на початку такої фундаментальної зміни світогляду в науці та суспільстві, зміни парадигм такої ж радикальної, як Коперникова революція. На жаль, нині цього не усвідомлює поки більшість наших політичних лідерів, що не в змозі, використовуючи популярний вислів, "з’єднати точки». Вони не розуміють, як всі основні проблеми нашого часу взаємопов'язані. Крім того, вони відмовляються враховувати, як їхні так звані рішення вплинуть на майбутні покоління. З системного погляду, життєздатні рішення тільки ті, які стійкі/гармонійні. Як ми обговоримо в цій книжці, стійке/гармонійне суспільство повинне бути плановане таким чином, щоб його спосіб життя, бізнесу, економіки, фізичних структур і технологій не перешкоджав притаманній природі здатності підтримувати життя.
За останні тридцять з лишком років стало ясно, що повне розуміння цих питань вимагає не менше, ніж радикально нової концепції життя. І справді, таке нове розуміння життя тепер постає. На передньому краї сучасної науки ми більше не розглядаємо Всесвіт як машину, що складається з елементарних будівельних блоків. Ми виявили, що матеріальний світ врешті являє собою мережу нерозривних патернів/структур/форм зв’язків; що планета як ціле жива, саморегульовна система. Погляд на людське тіло як на машину і розум як на окрему сутність замінюється таким, що розглядає не тільки мозок, але й імунну систему, тілесні тканини і навіть кожну клітину як живу, когнітивну систему. Еволюцію більше не розглядають як конкурентну боротьбу за існування, а швидше як спільний танець, в якому творча здатність і постійне виникнення новизни – рушійні сили. І з новим акцентом на складності, мережах і структурах організації повільно розвивається нова наука якостей.
Ця нова концепція життя охоплює новий тип мислення – мислення в термінах взаємозалежностей, структур і контексту. У науці цей спосіб мислення відомий як "системне мислення"; тому розуміння життя, що основане на ньому часто ототожнюється з фразою, яку ми вибрали для назви цієї книжки: системний погляд на життя.
Нове наукове розуміння життя охоплює багато концепцій та ідей, які розробляють видатні дослідники і їхні команди по всьому світу. В цій книжці ми хочемо запропонувати міждисциплінарний текст, який інтегрує ці ідеї, моделі і теорії в рамках єдиної узгодженої основи/каркасу. Ми подаємо єдину системну концепцію, яка охоплює і інтегрує біологічний, когнітивний, соціальний та екологічні аспекти життя; і ми також обговорюємо філософські, духовні та політичні наслідки/імплікації нашого єдиного погляду на життя.
Ми вважаємо, що такий інтегрований погляд невідкладно потрібен сьогодні, щоб мати справу з нашою глобальною екологічною кризою і захищати продовження і розквіт життя на Землі. Тому він матиме вирішальне значення для нинішнього і майбутніх поколінь молодих дослідників та магістрантів, щоб зрозуміти нову системну концепцію життя та її наслідки для широкого кола професій – від економіки, менеджменту і політики до медицини, психології та права. Крім того, наша книжка буде корисна для бакалаврантів, що спеціялізуються в галузі наук про життя та гуманітарних наук.
У дальших розділах ми зробили широкий огляд історії ідей і наукових дисциплін. Починаючи з епохи Відродження і Наукової революції, наш історичний виклад охоплює еволюцію Декартового механіцизму від сімнадцятого до двадцятого століття, піднесення системного мислення, розвиток теорії складності, останні відкриття на передньому краї біології, появу нової концепції життя на зламі цього століття, і її економічні, екологічні, політичні та духовні наслідки/імплікації.
Читач зауважить, що наш текст містить не тільки численні покликання на літературу, а й велику кількість перехресних покликань на розділи і підрозділи цієї книжки. Є добра причина для цієї великої кількості покликань. Центральна риса системного погляду на життя – його нелінійність: усі живі системи – складні, наприклад сильно нелінійні, мережі; й існує безліч взаємозв'язків між біологічними, пізнавальними/когнітивними, соціальними, екологічними вимірами життя. Отже, концептуальна основа інтеграції цих кількох/численних вимірів пов'язана з урахуванням/повинна відбивати/відповідати притаманну життю нелінійність. У нашій боротьбі за те, щоб сполучити таку складну мережу понять та ідей в рамках лінійних обмежень писемної мови, ми відчували, що це допоможе поєднати текст мережею перехресних покликань. Ми сподіваємося, що читач знайде, що як і павутина життя, ця книжка також цілість, що більша, ніж сума її частин.
Фрітьоф Капра,
Берклі
П’єр Луїджі Луїзі,
Рим
Подяки
Синтезові понять та ідей, які ми подаємо в цій книжці, знадобилося три десятиліття, щоб дозріти. І нам пощастило, що протягом цього часу ми мали змогу обговорювати більшість основних наукових моделей і теорій з їхніми авторами й іншими науковцями, які працюють у цих галузях, а також між собою. Багато-які з наших уявлень та ідей виникли і були уточнені на тих інтелектуальних зустрічах.
Ми особливо вдячні
– Умбертові Матурані (Humberto Maturana) за багато стимулювальних розмов про автопоез/самостворення, пізнання і свідомість;
– нині покійному Франсіскові Варелі (Francisco Varela) за висвітлювальні дискусії і надихальну співпрацю протягом двох десятиліть з широкого кола питань в когнітивній науці;
– нині покійній Лин Марґаліс (Lynn Margulis) за наснажливі діялоги про мікробіологію, симбіогенезу і теорію Геї;
– Гельмутові Мільцу (Helmut Milz) за численні прояснювальні обговорення медицини та системний погляд на здоров'я; і
– братові Давідові Штайндль-Расту (David Steindl-Rast) за просвітницькі бесіди протягом трьох десятиліть про духовність, мистецтво, релігію та етику.
Фрітьоф Капра також хотів би висловити свою подяку
– нині покійному Іллі Пріґожіну (Ilya Prigogine) за надихальні бесіди про його теорію дисипативних структур;
– нині покійному Браянові Ґудвіну (Brian Goodwin) за багаторічні складні дискусії з теорії складності, клітинної біології та еволюції;
– Мануелеві Кастельсу (Manuel Castells) за серії стимулювальних систематичних обговорень/дискусій про фундаментальні/засадничі поняття в соціяльній теорії, техніці та культурі, про складнощі/труднощі глобалізації; і за його критичне читання частин нашого рукопису;
– Марґарет Вітлі (Margaret Wheatley) за надихальні діялоги протягом декількох років про складність і самоорганізацію живих систем і людських організацій;
– Гейзел Гендерсон (Hazel Henderson) і Джері Мандер (Jerry Mander) за складні дискусії, починаючи з 1970-х років, про стійкість/гармонійність, технології та світову економіку;
– Міґел Алтієрі (Miguel Altieri) за просвітницькі підручники про теорію і практику агроекології та органічного землеробства; і Вандані Шіві (Vandana Shiva) за численні надихальні розмови про науку, філософію, екологію, суспільство і Південний погляд на глобалізацію;
– Тері Ірвін (Terry Irwin), Еморі Ловінс (Amory Lovins), і Ґюнтер Паулі (Gunter Pauli) за численні інформативні бесіди про екопланування;
– нині покійному Ернестові Келенбаху (Ernest Callenbach) за читання частин рукопису і численні критичні зауваги.
П'єр Луїджі Луїзі хотів би, зокрема, висловити свою вдячність
– Мішелеві Бітболю (Michel Bitbol) (доктор медицини, згодом доктор філософії в галузі квантової фізики, і натепер професор філософії в Дослідницькому центрі прикладної епістемології (Centre de Recherche en Epistemologie Appliquee), Париж, де він працював з Франсіском Варелою), Матьє Рікару (Matthieu Ricard) (тибетський монах, один з головних осіб в оточенні Далай-лами, який починав як аспірант з молекулярної біології і досі любитель науки), і Франкові Бертосі (Franco Bertossa) (директор Азійського центру в Болоньї) за стимулювальні дискусії про життя і свідомість;
– Полові Дейвісу (Paul Davies), Стюартові Кафмену (Stuart Kauffman), Денісові Ноблу (Denis Noble), і Паолові Сарачену (Paolo Saraceno) за широкі дискусії за темами своїх книг; і, останнє, але не менш важливе,
– своїм учням і молодим колегам за їхні постійні випитування, що змушували вивчати більше і придумувати неочікувані відповіді; особлива подяка відповідно, серед багатьох, Матео Алеґреті (Matteo Allegretti), Луїзі Дам’яно (Luisa Damiano), Ракел Фаєлі (Rachel Faiella), Франчесці Фері (Francesca Ferri), Мікеле Лукантоні (Michele Lucantoni) і Паскуале Стану (Pasquale Stano).
Ми обидва у великому боргу перед Анджелом Меранте (Angelo Merante) за виконання численних технічних рисунків, і Джулії Понсонбі (Julia Ponsonby) за три красиві штриховані рисунки в розділах 5, 8, і 16. І останнє, але не менш важливе, ми вдячні нашому редакторові Катріні Галідей (Katrina Halliday) з «Кембрідж юніверсіті прес» за її активну підтримку під час написання цієї книжки, та Іларі Тасістро (Ilaria Tassistro) за перегляд рукопис упродовж видавничого процесу.
Оригінал початку книжки тут
Про авторів
Фрітьоф Капра (1939) – австрійсько-американський фізик і системний теоретик, директор-засновник Центру екограмотності в Берклі, штат Каліфорнія, і працює на факультеті Шумахер-коледжу (Велика Британія). Займається систематичним дослідженням філософських і соціяльних наслідків сучасної науки. Один з найвідоміших популяризаторів науки. Автор книжок: The Tao of Physics: An Exploration of the Parallels Between Modern Physics and Eastern Mysticism (1975; 43 видання 23 мовами), The Turning Point: Science, Society, and the Rising Culture (1982), Uncommon Wisdom (1988, 16 видань 12 мовами), The Web of Life: A New Scientific Understanding of Living Systems (1997, 14 видань 10 мовами), The Hidden Connections (2002), The Science of Leonardo: Inside the Mind of the Great Genius of the Renaissance (2007, 7 видань 5 мовами), Green Politics (1984, спів. Шарлін Спретнак; 7 видань 4 мовами), Belonging to the Universe: Explorations on the Frontiers of Science and Spirituality (1993, спів. Дейвід Стайндл-Раст і Томас Матуш; 10 видань 7 мовами).
П’єр Луїджі Луїзі (1938) – італійський хемік, директор Лабораторії синтетичної біології та супрамолекулярної хемії, професор біохемії в Університеті Рома Тре. Він починав свою кар'єру в Федеральній високій технічній школі Цюріха (ETHZ), де став професором хемії й ініціював міждисциплінарні «Кортонські тижні». Його головне дослідження сфокусоване на експериментальних, теоретичних і філософських аспектах походження життя і самоорганізації синтетичних і природних систем. Автор книжок: The Emergence of Life: From Chemical Origins to Synthetic Biology (2006), La Vida Emergente (2010), Giant Vesicles: Perspectives in Supramolecular Chemistry (2000, спів. Петер Вальде), Mind and Life: Discussions with the Dalai Lama on the Nature of Reality (спів. Зара Гоусгманд, 2008), Chemical Synthetic Biology (2011, спів. Крістьяно К’ярабелі), The Minimal Cell: The Biophysics of Cell Compartment and the Origin of Cell Functionality (2011, спів. Паскуале Стано).
Анотація
За останні тридцять з лишком років на передньому краї науки виникла нова системна концепція життя. Тепер наголошують на складності, мережах і типах організації, що ведуть до новітнього виду "системного" мислення. Ця книжка об'єднує ідеї, моделі й теорії, що лежать в основі системного погляду на життя в межах одного узгодженого каркасу. Широко охоплюючи історично та через наукові дисципліни, автори розглядають появу ключових понять, таких як самостворення, дисипативні структури, соціяльні мережі і системне розуміння еволюції. Також обговорено наслідки системного погляду на життя для охорони здоров'я, менеджменту і наші глобальні екологічні та економічні кризи. Написане насамперед для студентів, це також неодмінне читво для аспірантів та дослідників, зацікавлених у розумінні нової системної концепції життя та її значення для широкого кола спеціяльностей – від економіки і політики до медицини, психології та права.
Відгуки
"Майстерне дослідження наукових основ комплексного світогляду, основаного на цілісності, що не могли побачити покоління однооких редукціоністов. Автори досягли блискучого успіху!"
Дейвід В. Ор, Оберлін-коледж
«Системний погляд на життя: Об'єднавче бачення» дає нам ґрунтовний синтез найкращої науки і теорії про зв'язаність усього живого, динаміку виникнення та самоорганізацію, як сформулював Франсіско Варела. Ця книжка пропонує ґрунтовний каркас для розуміння нашого місця на планеті, на краще чи гірше. І якщо ми застосовуємо ідеї, пропоновані Капрою і Луїзі, то це буде на краще. «Системний погляд на життя» має бути обов'язковим читвом для сьогоднішньої молоді, майбутніх лідерів, і тих, хто турбується про життя на цій планеті".
Деніел Голмен, автор книжок «Емоційний інтелект» та «Екологічний інтелект».
"Що таке життя? Що таке людина? Як можуть нові відкриття про природу і самих себе утримати нас від того, щоб стати першим самозагроженим видом? Капра і Луїзі в блискучому узагальненні пояснюють, як вийти за рамки механістичного, лінійного, редукціоністського стереотипів, виявляючи приголомшливі нові відповіді на відвічні філософські та практичні питання. Мета Френсіса Бекона – "розширення меж людської влади, аж до здійснення всього можливого" – веде людство до серйозних проблем. Але сьогодні, перебудовуючи наше мислення, мову і дії довкола Дарвіна, не Декарта, і довкола сучасної біології, а не застарілої фізики, створюємо багато нових можливостей. Керуючись коеволюцією бізнесу з цивільним суспільством, можна побудувати справедливіший, здоровіший, привабливіший, безпечніший світ. «Системний погляд на життя» – чітке, різнобічне керівництво, щоб жити зріло, доброзичливо і надійно одне з одним і з іншими істотами в єдиному домі, що ми маємо".
Еморі Б. Лавінс, Інститут Скелястих гір
"Почасти приємний огляд нових цікавих розробок у системній біології, цінний для будь-якого студента-біолога чи природничника, а почасти сміливий план того, як ми могли б зберегти наше майбутнє на Землі."
Нью саєнтіст
"... Ця книжка для мене як розетський камінь, що відкриває зв’язки та джерела цілого арсеналу різних ідей і концепцій. Вона починає пояснення з історії науки – і як наукові моделі впливають на більшість аспектів культури ... Ця книжка збирає великі зміни до купи й інтегрує їх через різні дисципліни у чудову велику картину, для кожної галузі... Читаючи ту частину книжки, яка охоплює історію системного мислення ... я усвідомив раптом, що почуваюся дуже збуджено, ніби я в кіні, на самому краєчку крісла ... Що й повинні робити великий письменник і велика книга ... Вона справила величезний вплив на мою манеру думати про дуже багато речей. Не має значення, які ваша галузь чи інтерес. Ця книжка – важливе читво, щоб дивитися в майбутнє широко розплющеними очима".
Роб Кел, OpEdNews.com
Системний погляд на життя: Об'єднавче бачення
Пам'яті Франсіска Варели (1946 – 2001), що познайомив нас і надихнув своїм системним баченням і духовною спрямованістю
Зміст
Передмова хі
Подяки хііі
І. МЕХАНІСТИЧНИЙ ПОГЛЯД НА СВІТ
1. Ньютонова світова машина 19
1.1. Наукова революція 20
1.2. Ньютонова фізика 28
1.3. Кінцеві примітки 33
2. Механістичний погляд на життя 35
2.1. Ранні механічні моделі живих організмів 35
2.2. Від клітин до молекул 36
2.3. Століття гена 39
2.4. Механістична медицина 42
2.5. Кінцеві примітки 43
3. Механістична соціяльна думка 45
3.1. Виникнення соціяльних наук 48
3.2. Класична політична економія 49
3.3. Критики класичної економіки 51
3.4. Кейнсіянська економіка 54
3.5. Глухий кут Декартової економіки 55
3.6. Машинна метафора в менеджменті 57
3.7. Кінцеві примітки 59
ІІ. Піднесення системного мислення
4. Від частинок до хвилі 63
4.1. Виникнення системного мислення 63
4.2. Нова фізика 68
4.3. Кінцеві примітки 79
5. Класичні теорії систем 84
5.1. Тектологія 84
5.2. Загальна теорія систем 85
5.3. Кібернетика 87
5.4. Кінцеві примітки 97
6. Теорія складності 98
6.1. Математика класичної науки 99
6.2. Обшивка нелінійності 104
6.3. Принципи нелійнійної динаміки 109
6.4. Фрактальна геометрія 116
6.5. Кінцеві примітки 125
ІІІ. Нова концепція життя
7. Що таке життя? 129
7.1 Як характеризувати живе 129
7.2. Системний погляд на життя 130
7.3. Основи самостворення 134
7.4. Взаємодія з довкіллям 135
7.5. Соціяльне самостворення 136
7.6. Критерії самостворення, критерії життя 137
7.7. Що таке смерть? 139
7.8. Самостворення і пізнання 140
7.9. Кінцеві примітки 142
8. Порядок і складність/заплутаність у живому світі 144
8.1. Самоорганізація 144
8.2. Виникнення і виниклі властивості 154
8.3. Самоорганізація і виникнення в динамічних системах 158
Гостьовий есей: Стокротковий світ 166
8.4. Математичні патерни/образи в живому світі 168
8.5. Кінцеві примітки 180
9. Дарвін і біологічна еволюція 182
9.1. Дарвінове бачення видів [взаємо]пов’язаних мережею/переплетенням батьківства 182
9.2. Дарвін, Мендель, Ламарк і Волес: багатобічні [взаємо]зв’язки 185
9.3. Сучасний еволюційний синтез 187
9.4. Застосовна генетика 193
9.5. Проєкт геному людини 194
9.6. Концептуальна революція в генетиці 195
Гостьовий есей: Виникнення і піднесення епігенетики 198
9.7. Дарвінізм і креаціонізм 207
9.8. Випадок, випадковість і еволюція 210
9.9. Дарвінізм сьогодні 212
9.10. Кінцеві примітки 214
10. Питання про походження життя на Землі 216
10.1. Опарінова молекулярна еволюція 216
10.2. Випадковість проти детермінізму в походженні життя 216
10.3. Добіотична хемія 220
10.4. Лабораторні підходи до мінімального життя 227
10.5. Синтетично-біологічний підхід до походження життя 229
10.6. Кінцеві примітки 239
11. Походження людини 240
11.1. Періоди життя 240
11.2. Епоха людей 241
11.3. Детермінанти існування людства 245
11.4. Кінцеві примітки 251
12. Розум і свідомість 252
12.1. Розум – процес! 252
12.2. Сантьязька теорія пізнання/Теорія пізнання Сантьяґо 255
12.3. Пізнання і свідомість 257
Гостьовий есей: Про первинну природу свідомості 266
12.4. Когнітивна лінгвістика 271
12.5. Кінцеві примітки 273
13. Наука і духовність 275
13.1. Наука і духовність: діялектичний зв’язок 275
13.2. Духовність і релігія 276
13.3. Наука проти релігії: «діялог глухих»? 282
13.4. Паралелі між наукою і містицизмом 285
13.5. Релігійна практика сьогодні 289
13.6. Духовність, екологія і освіта 290
13.7. Кінцеві примітки 295
14. Життя, розум і суспільство 297
14.1. Еволюційний зв’язок між свідомістю і соціяльним феноменом 297
14.2. Соціологія і соціяльні науки 297
14.3. Поширення системного підходу 301
14.4. Мережі комунікацій 308
14.5. Життя і керівництво в організаціях 315
14.6. Кінцеві примітки 320
15. Системний погляд на здоров’я 322
15.1. Криза в охороні здоров’я 323
15.2. Що таке здоров’я? 326
Гостьовий есей: Плацебо- і ноцебо-реакції 329
15.3. Системний підхід до охорони здоров’я 333
Гостьовий есей: Інтегральна практика в охороні здоров’я і цілительстві 334
15.4. Кінцеві примітки 338
IV. Підтримка павутини життя
16. Екологічний вимір життя 341
16.1. Наука екологія 341
16.2 Системна екологія 345
16.3. Екологічний стійкий/гармонійний розвиток 351
16.4. Кінцеві примітки 361
17. З’єднуючи точки: системне мислення і стан світу 362
17.1. Взаємопов’язаність світових проблем 362
17.2. Іллюзія вічного зростання 366
17.3. Мережі глобального капіталізму 375
17.4. Глобальні цивільні спільноти 389
17.5. Кінцеві примітки 392
18. Системні розв’язки 394
18.1. Змінюючи гру 394
Гостьовий есей: Живе підприємство як фундамент генеративної економіки 402
18.2. Енергія і зміна клімату 405
18.3. Агроекологія – найкраща зміна для харчування/годування світу 431
Гостьовий есей: Насіння життя 438
18.4. Планування життя 442
18.5. Кінцеві примітки 451
Бібліографія 453
Індекс 472
Передмова
З розгортанням двадцять першого століття стає все очевидніше, що основні проблеми нашого часу – енергія, довкілля, зміна клімату, харчова безпека, фінансова безпека – не можна зрозуміти відокремлено. Це системні проблеми, а це означає, що всі вони взаємопов'язані і взаємозалежні. Врешті, ці проблеми треба розглядати як просто різні аспекти однієї кризи, при цьому значною мірою кризи сприйняття. Це випливає з того, що більшість людей в нашому сучасному суспільстві, і особливо наші великі соціяльні інституції, дотримуються концепції застарілого світогляду, усвідомлення реальності недостатнього/неадекватного, щоб ладнати в нашому перенаселеному, глобально взаємозалежному світі.
Розв’язки основних проблем нашого часу є; деякі з них навіть прості. Але вони потребують радикальних змін наших уявлень, нашого мислення, наших цінностей. І дійсно, ми тепер на початку такої фундаментальної зміни світогляду в науці та суспільстві, зміни парадигм такої ж радикальної, як Коперникова революція. На жаль, нині цього не усвідомлює поки більшість наших політичних лідерів, що не в змозі, використовуючи популярний вислів, "з’єднати точки». Вони не розуміють, як всі основні проблеми нашого часу взаємопов'язані. Крім того, вони відмовляються враховувати, як їхні так звані рішення вплинуть на майбутні покоління. З системного погляду, життєздатні рішення тільки ті, які стійкі/гармонійні. Як ми обговоримо в цій книжці, стійке/гармонійне суспільство повинне бути плановане таким чином, щоб його спосіб життя, бізнесу, економіки, фізичних структур і технологій не перешкоджав притаманній природі здатності підтримувати життя.
За останні тридцять з лишком років стало ясно, що повне розуміння цих питань вимагає не менше, ніж радикально нової концепції життя. І справді, таке нове розуміння життя тепер постає. На передньому краї сучасної науки ми більше не розглядаємо Всесвіт як машину, що складається з елементарних будівельних блоків. Ми виявили, що матеріальний світ врешті являє собою мережу нерозривних патернів/структур/форм зв’язків; що планета як ціле жива, саморегульовна система. Погляд на людське тіло як на машину і розум як на окрему сутність замінюється таким, що розглядає не тільки мозок, але й імунну систему, тілесні тканини і навіть кожну клітину як живу, когнітивну систему. Еволюцію більше не розглядають як конкурентну боротьбу за існування, а швидше як спільний танець, в якому творча здатність і постійне виникнення новизни – рушійні сили. І з новим акцентом на складності, мережах і структурах організації повільно розвивається нова наука якостей.
Ця нова концепція життя охоплює новий тип мислення – мислення в термінах взаємозалежностей, структур і контексту. У науці цей спосіб мислення відомий як "системне мислення"; тому розуміння життя, що основане на ньому часто ототожнюється з фразою, яку ми вибрали для назви цієї книжки: системний погляд на життя.
Нове наукове розуміння життя охоплює багато концепцій та ідей, які розробляють видатні дослідники і їхні команди по всьому світу. В цій книжці ми хочемо запропонувати міждисциплінарний текст, який інтегрує ці ідеї, моделі і теорії в рамках єдиної узгодженої основи/каркасу. Ми подаємо єдину системну концепцію, яка охоплює і інтегрує біологічний, когнітивний, соціальний та екологічні аспекти життя; і ми також обговорюємо філософські, духовні та політичні наслідки/імплікації нашого єдиного погляду на життя.
Ми вважаємо, що такий інтегрований погляд невідкладно потрібен сьогодні, щоб мати справу з нашою глобальною екологічною кризою і захищати продовження і розквіт життя на Землі. Тому він матиме вирішальне значення для нинішнього і майбутніх поколінь молодих дослідників та магістрантів, щоб зрозуміти нову системну концепцію життя та її наслідки для широкого кола професій – від економіки, менеджменту і політики до медицини, психології та права. Крім того, наша книжка буде корисна для бакалаврантів, що спеціялізуються в галузі наук про життя та гуманітарних наук.
У дальших розділах ми зробили широкий огляд історії ідей і наукових дисциплін. Починаючи з епохи Відродження і Наукової революції, наш історичний виклад охоплює еволюцію Декартового механіцизму від сімнадцятого до двадцятого століття, піднесення системного мислення, розвиток теорії складності, останні відкриття на передньому краї біології, появу нової концепції життя на зламі цього століття, і її економічні, екологічні, політичні та духовні наслідки/імплікації.
Читач зауважить, що наш текст містить не тільки численні покликання на літературу, а й велику кількість перехресних покликань на розділи і підрозділи цієї книжки. Є добра причина для цієї великої кількості покликань. Центральна риса системного погляду на життя – його нелінійність: усі живі системи – складні, наприклад сильно нелінійні, мережі; й існує безліч взаємозв'язків між біологічними, пізнавальними/когнітивними, соціальними, екологічними вимірами життя. Отже, концептуальна основа інтеграції цих кількох/численних вимірів пов'язана з урахуванням/повинна відбивати/відповідати притаманну життю нелінійність. У нашій боротьбі за те, щоб сполучити таку складну мережу понять та ідей в рамках лінійних обмежень писемної мови, ми відчували, що це допоможе поєднати текст мережею перехресних покликань. Ми сподіваємося, що читач знайде, що як і павутина життя, ця книжка також цілість, що більша, ніж сума її частин.
Фрітьоф Капра,
Берклі
П’єр Луїджі Луїзі,
Рим
Подяки
Синтезові понять та ідей, які ми подаємо в цій книжці, знадобилося три десятиліття, щоб дозріти. І нам пощастило, що протягом цього часу ми мали змогу обговорювати більшість основних наукових моделей і теорій з їхніми авторами й іншими науковцями, які працюють у цих галузях, а також між собою. Багато-які з наших уявлень та ідей виникли і були уточнені на тих інтелектуальних зустрічах.
Ми особливо вдячні
– Умбертові Матурані (Humberto Maturana) за багато стимулювальних розмов про автопоез/самостворення, пізнання і свідомість;
– нині покійному Франсіскові Варелі (Francisco Varela) за висвітлювальні дискусії і надихальну співпрацю протягом двох десятиліть з широкого кола питань в когнітивній науці;
– нині покійній Лин Марґаліс (Lynn Margulis) за наснажливі діялоги про мікробіологію, симбіогенезу і теорію Геї;
– Гельмутові Мільцу (Helmut Milz) за численні прояснювальні обговорення медицини та системний погляд на здоров'я; і
– братові Давідові Штайндль-Расту (David Steindl-Rast) за просвітницькі бесіди протягом трьох десятиліть про духовність, мистецтво, релігію та етику.
Фрітьоф Капра також хотів би висловити свою подяку
– нині покійному Іллі Пріґожіну (Ilya Prigogine) за надихальні бесіди про його теорію дисипативних структур;
– нині покійному Браянові Ґудвіну (Brian Goodwin) за багаторічні складні дискусії з теорії складності, клітинної біології та еволюції;
– Мануелеві Кастельсу (Manuel Castells) за серії стимулювальних систематичних обговорень/дискусій про фундаментальні/засадничі поняття в соціяльній теорії, техніці та культурі, про складнощі/труднощі глобалізації; і за його критичне читання частин нашого рукопису;
– Марґарет Вітлі (Margaret Wheatley) за надихальні діялоги протягом декількох років про складність і самоорганізацію живих систем і людських організацій;
– Гейзел Гендерсон (Hazel Henderson) і Джері Мандер (Jerry Mander) за складні дискусії, починаючи з 1970-х років, про стійкість/гармонійність, технології та світову економіку;
– Міґел Алтієрі (Miguel Altieri) за просвітницькі підручники про теорію і практику агроекології та органічного землеробства; і Вандані Шіві (Vandana Shiva) за численні надихальні розмови про науку, філософію, екологію, суспільство і Південний погляд на глобалізацію;
– Тері Ірвін (Terry Irwin), Еморі Ловінс (Amory Lovins), і Ґюнтер Паулі (Gunter Pauli) за численні інформативні бесіди про екопланування;
– нині покійному Ернестові Келенбаху (Ernest Callenbach) за читання частин рукопису і численні критичні зауваги.
П'єр Луїджі Луїзі хотів би, зокрема, висловити свою вдячність
– Мішелеві Бітболю (Michel Bitbol) (доктор медицини, згодом доктор філософії в галузі квантової фізики, і натепер професор філософії в Дослідницькому центрі прикладної епістемології (Centre de Recherche en Epistemologie Appliquee), Париж, де він працював з Франсіском Варелою), Матьє Рікару (Matthieu Ricard) (тибетський монах, один з головних осіб в оточенні Далай-лами, який починав як аспірант з молекулярної біології і досі любитель науки), і Франкові Бертосі (Franco Bertossa) (директор Азійського центру в Болоньї) за стимулювальні дискусії про життя і свідомість;
– Полові Дейвісу (Paul Davies), Стюартові Кафмену (Stuart Kauffman), Денісові Ноблу (Denis Noble), і Паолові Сарачену (Paolo Saraceno) за широкі дискусії за темами своїх книг; і, останнє, але не менш важливе,
– своїм учням і молодим колегам за їхні постійні випитування, що змушували вивчати більше і придумувати неочікувані відповіді; особлива подяка відповідно, серед багатьох, Матео Алеґреті (Matteo Allegretti), Луїзі Дам’яно (Luisa Damiano), Ракел Фаєлі (Rachel Faiella), Франчесці Фері (Francesca Ferri), Мікеле Лукантоні (Michele Lucantoni) і Паскуале Стану (Pasquale Stano).
Ми обидва у великому боргу перед Анджелом Меранте (Angelo Merante) за виконання численних технічних рисунків, і Джулії Понсонбі (Julia Ponsonby) за три красиві штриховані рисунки в розділах 5, 8, і 16. І останнє, але не менш важливе, ми вдячні нашому редакторові Катріні Галідей (Katrina Halliday) з «Кембрідж юніверсіті прес» за її активну підтримку під час написання цієї книжки, та Іларі Тасістро (Ilaria Tassistro) за перегляд рукопис упродовж видавничого процесу.