Re: Чому переконання мають значення: роздуми про природу науки
Додано: Сер вересня 21, 2022 1:44 am
той самий параграф двічі вставлено
бгатьох
мільйон мільйону частку
пожируть
бгатьох
мільйон мільйону частку
пожируть
Українські словники
https://e2u.org.ua/forum/
Візьмімо, наприклад, Декарта. Він вважав свою механістичну філософію вмонтованою в його загальні релігійні переконання про відносини між Богом і людиною. На жаль, іншим виявилося занадто легко розірвати його зв'язок між тілом і душею і використовувати його механістичну філософію для підтримки своїх власних переконань. Його система привела зрештою до редукціонізму та матеріалізму. Ньютона спіткала подібна доля. Він провів таку ж частину життя, займаючись своїми (єретичними) релігійними переконаннями, як і фізикою. Загальний схоліум «Принципів» свідчить, що він вважав Сонце, планети, комети та зорі такими, якими спроєктував Бог, якому згодом не потрібно було діяти на них, хоча він всюдисущий. Протягом століття деякі вважали, що закони Ньютона дають повний виклад руху планет і не потребують посилання на Бога. Зростання знань у XVII столітті та пізніше поступово змушувало людей спеціалізуватися на конкретних галузях науки і привело до відокремлення науки від теології. Ідея, що вони стосуються різних типів питань, тепер часто вважається самоочевидною, але так було не завжди. Релігійні фундаменталісти досі не визнають цього, і з цієї причини їх часто висміюють ті, хто вважає, що вони не засвоїли научок останніх трьох століть наукового прогресу.Нема такого поняття, як зв’язок між наукою та релігією. Це те, що різні люди та спільноти зробили з нього в безлічі різних контекстів. Мало того, що проблематична межа поділу між ними зсунулася з часом, так ще існує високий ступінь штучності в абстрагуванні науки та релігії попередніх століть, щоб побачити, як вони були пов’язані.[1]
Опис науки судді Джонза дуже близький до поглядів Національної академії наук США, на які він покликається кілька разів. Однак, слід визнати, що науковці іноді роблять пророчі твердження, які набагато випереджають те, що перевірне. Очевидним прикладом, який уже обговорювався, була Кеплерова заява, що планети – це звичайні матеріальні тіла, які підлягають тим же фізичним законам, що й тіла на Землі. Закони, що керують рухом земних тіл, були значною мірою невідомі на той час, і його пророцтво Ньютон правильно довів через майже вісімдесят років. Рутинна наука може бути систематичною, але шаблонноруйнівні ідеї часто ні.Починаючи з [XVII ст.], наука була дисципліною, в якій перевірність, а не будь-який церковний авторитет чи філософська узгодженість, – мірило цінності наукової ідеї. Свідомо опускаючи богословські чи «остаточні» пояснення існування чи характеристики природного світу, наука не розглядає питань «значення» та «мети» у світі. Хоча надприродні пояснення можуть бути важливими і мають заслуги, вони не частина науки. Цю самонакладену наукову конвенцію, яка обмежує дослідження перевірними, природними поясненнями про світ природи, філософи називають «методологічним натуралізмом».[2]
Такі твердження роблять завдання невірянина, що намагається зрозуміти релігійну віру, майже неможливим. Якщо хтось запитає богослова, як узгодити два, здавалося б, взаємно несумісні вірування, можна сказати, що те чи інше більше не частина основних релігійних вірувань, або що більшість релігійно поінформованих людей тепер згодні з тим, що їх слід тлумачити метафорично. Проблема полягає в тому, що звичайні прихильники цього, схоже, не знають. Богослови різних сект і релігій аргументовано обговорюють подібні питання, але вони часто не можуть дійти згоди з догматичних питань. Як результат, врешті-решт багато людей, які не є релігійно віддані, перестають слухати.Різні релігії мають різні вірування, і навіть різні християни мають відмінні вірування одне від одного. У цій книжці я не намагаюся знайти спосіб, яким такі, здавалося б, непримиренні переконання можна якось гармонізувати. Насправді, я думаю, що подібні програми ніколи не зможуть створити якусь загальну згоду в релігії, бо ортодоксальні віряни в кожній релігійній традиції їх відкидатимуть.[3]
Попри це, рух, який часто називають соціальним дарвінізмом, призвів, особливо в Німеччині, до ідеї расового очищення, засобу "поліпшення" людського роду шляхом усунення непідхожих осіб і навіть нижчих рас. Зрештою це призвело до жахів нацистської Німеччини. Люди багатьох національностей, зокрема Томас Роберт Малтус та Френсіс Ґалтон в Англії, Ніцше в Німеччині та Чарлз Девенпорт у США, поділяють відповідальність за зло, скоєне в ім'я евгеніки, але пов’язування цього з Дарвіном –велика несправедливість щодо людини, яка ніколи не могла б зробити таких висновків зі своїх наукових теорій. Коли він помер у 1882 році, багато громадських діячів вшановувало його «благородний характер». Англіканська церква була рада провести його похорон і поховала його у Вестмінстерському абатстві, дарма що знала про його агностичні погляди.Існує ще одна помилка, що, як мені здається, пронизує так звану "етику еволюції". Це поняття того, що раз загалом тварини і рослини просунулися в удосконаленні організації завдяки боротьбі за існування і, як наслідок, «виживанню найпристосованіших»; то люди в суспільстві, люди як етичні істоти, мусять дивитися на той самий процес, щоб допомогти собі рухатися до досконалості. Я підозрюю, що ця помилка виникла через прикру неоднозначність фрази "виживання найпристосованішого". «Найпристосованіший» (fittest) має побічне значення "найкращий" (best); а в "найкращому" є моральний відтінок. Однак у космічній природі, що є "найпристосованіше", залежить від умов... Як я вже наголошував, застосування на практиці того, що найкраще етично – того, що ми називаємо добротою або чеснотою – передбачає лінію поведінки, яка, всіма сторонами, протилежна тому, що веде до успіху в космічній боротьбі за існування... Зрозуміймо, раз і назавжди, що етичний прогрес суспільства залежить не від наслідування космічного процесу, тим паче не від втечі від нього, а від боротьби з ним.
Едвард Вілсон стверджував, що наша готовність допомагати людям, навіть зовсім незнайомим, можна пояснити племінними інстинктами. Він стверджує, що етичні напучення не походять з божественного одкровення; вони досягаються консенсусом під керуванням вроджених правил розумового розвитку.[7] Він також вважає, що деякі з наших основних моральних інстинктів погано адаптовані та незбутньо небезпечні в сучасних суспільствах.[8] У дослідницькій програмі бере участь низка науковців, що намагається конкретизувати ці ідеї в особливих випадках, найвідоміший з яких – уникнення інцесту. Дослідження слід продовжувати, але воно перебуває в зародковому стані, і потрібно ще багато роботи, перш ніж можна буде упевнитися в тому, як далеко воно зайде. Розуміння біологічних джерел нашої соціальної поведінки колись може мати велике значення для пояснення наших етичних схильностей, але зрештою воно не зможе підказати нам, який вибір зробити.Спробуймо навчити нас великодушності та альтруїзму, адже ми народжені егоїстичними. Зрозуміймо, що задумали наші власні егоїстичні гени, тому що тоді ми можемо принаймні мати шанс порушити їхні плани, чого ніколи не прагнув зробити жоден інший вид.
У червні 2008 року виявилося, що англіканська спільнота прямує до відвертого розколу між консерваторами, для яких авторитет Біблії та святість родини були поставлені на карту, та лібералами в єпископальній церкві, які вважали свободу совісті фундаментальнішим питанням в англіканській традиції; для визначення остаточного результату цієї суперечки може знадобитися багато років.Отже, якщо інші церкви після подій 2003 року заявили, що вони не можуть залишатися повністю в спілкуванні з американською церквою, це не слід автоматично розглядати як якийсь сліпий фанатизм проти геїв. Там, де такий фанатизм проявляється, потрібно чітко пояснити, що він неприйнятний; і якщо це не зрозуміло, то зовсім не дивно, якщо все питання зводиться в очах багатьох до боротьби між справедливістю та лютими упередженнями. Це говорить про те, що незалежно від проблеми жодна церква-член не може ухвалювати значних рішень одностороннім порядком, і все одно сподіватися, що це не матиме значення для того, як це сприймається в спільноті.
Я безуспішно намагався знайти будь-який його коментар щодо засудження жінки до 200 ударів батогом та шести місяців ув'язнення після того, як вона стала жертвою багаторазового зґвалтування в Саудівській Арабії в листопаді 2007 року. (Злочином було перебування наодинці з неродинним чоловіком до зґвалтування). Вирок та подальше помилування королем Абдулою були заувагою до саудівської правової системи, а не до ісламу – часто важко сказати, що сповідують самі релігії, бо вони мають такі різноманітні прояви.Отже, одне з питань, яке християни захочуть розглянути у своєму постійному діалозі з ісламом, полягає в тому, чи справді ідея світського рівня громадянства – з усім, що це означає стосовно свободи совісті – сумісна із засадничо ісламськими зобов’язаннями у формі суспільства загалом; чи розмежовуватиме мусульманська держава те, що заборонено релігійно, і те, що юридично карається як порушення державного порядку – так щоб перелюб чи віровідступництво, якщо взяти очевидні приклади, не мали розглядатися як передбачені законом злочини (не кажучи вже про злочини, що караються стратою). Мусульманські правознавці в кількох мусульманських суспільствах уже ставлять ці питання зі значною витонченістю та делікатністю, і діалог між нашими громадами потребує великої обережності в цій дискусії.
На жаль, Папа Бенедикт більше готовий взяти на себе і не зміг передбачити ймовірні реакції на те, що він говорив у кількох важливих випадках. Його різкі заяви про іслам у виступі в Регенсбурзькому університеті, Німеччина, у вересні 2006 року, викликали дуже несприятливу реакцію. Пізніше він, намагався непереконливо викрутитися, зазначивши, що просто цитував "ерудованого візантійського імператора", близько 1400 року, але він не дав жодного натяку на якусь незгоду з цим імператором у своєму початковому виступі. Проте в жовтні 2007 року сто тридцять вісім мусульманських учених зібралися разом, щоб опублікувати безпрецедентний відкритий лист із закликом до кращих відносин між двома віросповідуваннями. Під назвою "Спільне слово між нами та вами" він був тепло прийнятий у всьому світі і може мати довготривалий ефект.[11]Я думаю, мені дуже незручно говорити те, що насправді нічого не змінює, і не рухає далі. Так багато слів, які ми використовуємо щодо козлів відпущення – чи то пари в Кілбурні чи будь-якого – нічого не змінюють... Тепер я розумію, що це не дуже популярно в усіх колах. Знаєте, люди думають: "Чому б вам чітко не захистити християнські моральні норми?". Є контексти, в яких ви можете це зробити – і я насправді досить старомодний щодо деяких із цих питань – але публічне висловлювання голосно і агресивно його не змінює.[10]
and:Звісно, те, що ви читали про мої релігійні переконання, – брехня, яка систематично повторюється. Я не вірю в особового Бога, і ніколи цього не заперечував, а чітко це висловив. Якщо в мені є щось таке, що можна назвати релігійним, то це безмежне захоплення структурою світу, скільки наша наука може її виявити.
і:Моя позиція щодо Бога агностична. Я переконаний, що чітке усвідомлення першочергового значення моральних принципів для покращення та збагачення життя не потребує ідеї законодавця, особливо законодавця, який діє на основі винагороди та покарання.
Ґулд зробив багато посилань на юдаїзм та християнство в «Скелях віків», але жодного на різні гілки ісламу. Сьогодні це здається незрозумілим, але «Скелі віків» вийшли в 1999 році, до руйнування Всесвітнього торгового центру у 2001 році та війни в Іраку. Відтоді ставлення кардинально змінилися, і не на краще.велика більшість професійного духівництва та релігійних учених стоїть на одному боці зі значною більшістю науковців – як захисники НОМА та Першої поправки, і проти нав'язування будь-якої конкретної теологічної доктрини, особливо такого небезстороннього та меншинного погляду, науковим програмам державних шкіл. Наприклад, до довгого переліку офіційних позивачів, які успішно оскаржили закон про креаціонізм Арканзасу в 1981 році, входили деякі науковці та педагоги, але ще більше висвячене духівництво всіх основних конфесій та релігієзнавці.[13]
Чарлз Колсон був набагато старший за Еткінза і помер у 1974 році наприкінці видатної кар'єри. За життя він був відзначений багатьма нагородами та почесними званнями за свої осяяння в молекулярній хемії. Він був вихований як методист і був відданим християнином у дорослому віці. Він був енергійним світським проповідником і написав низку популярних книжок, пов’язаних з його релігійними та науковими переконаннями. Він став віцепрезидентом Британської методистської конференції в 1959 році та членом Центрального комітету Всесвітньої ради церков у 1962 р. Більший контраст між двома хеміками в одному університеті навряд чи можна уявити.Звісно, є одне велике, космічно велике, здавалося б, справжнє питання: звідки це все взялося? Тут ми бачимо найчіткіше відмінність між методами. Релігія прийняла жирну відповідь: це створив Бог – з причин, які назавжди залишаться незбагненними, поки ми, можливо, не станемо одним цілим з Ним (тобто, поки не помремо). Така відповідь, дарма що вона внутрішньо абсурдна та порочна за своїм прихованим змістом, здається, задовольняє тих, для кого Бог – суттєва частина їхнього існування. Навпаки, наука неухильно і наполегливо працює над збагненним поясненням.[19]
1999 року Різ розвинув ці ж ідеї у своїй популярній книжці «Всього шість чисел», в якій знову згадав вуглецевий резонанс. У цій книжці він був захопленіший антропним принципом, ніж у 1979 році:[Еверетова картина квантової теорії та Вілерів опис Всесвіту] трохи просуваються до надання антропному принципові статусу фізичної теорії, але лише трохи: він ніколи не зможе піднестися до того, щоб бути чимось набагато більшим, ніж філософською дивиною.[20]
Стівен Вайнберґ, який знає про фізику стільки, скільки не знає ніхто, один з багатьох фізиків, які вважають використання антропного принципу визнанням невдачі. У статті, написаній у 2005 році, він стверджував, що вуглецевий резонанс Гойла, здається, не надає йому жодного доказу тонкого настроєння.[21] Пізніше в тій же статті, в якій він сам використовував антропні аргументи для оцінення енергії вакууму, він зробив такий висновок:Якщо хтось не сприймає аргумент «провидіння» [для тонкого настроєння], є ще одне бачення, яке – хоч і все ще гіпотетичне – я вважаю непереборно привабливим. Річ у тому, що наш Великий вибух, можливо, був не єдиним. Окремі всесвіти могли охолонути по-різному, і зрештою керуються різними законами та визначаються різними числами.
Вайнберг – не єдина людина, готова поставити під сумнів існування тонкого настроєння. У недавній дослідницькій статті Фред Адамз провів числове моделювання, яке демонструє, що зоряні структури, що діють завдяки підтримуваному ядерному синтезові, можуть існувати для широкого діапазону трьох відповідних фундаментальних констант.[22] Він не обговорює умови, відповідні для існування життя, але стаття – вагоме доповнення до дискусій про антропний принцип. Хоч би яким був результат, дещо тривожно те, що саме існування явища, яке було основою багатьох філософських дискусій, усе ще залишається відкритим питанням.Деякі фізики висловлюють сильну неприязнь до антропних аргументів. (Я чув, як Дейвід Ґрос говорив: «Я ненавиджу його».) Це зрозуміло. Теорії, засновані на антропному обчисленні, безумовно, відступ від того, на що ми сподівалися: обчислення всіх фундаментальних параметрів з перших принципів. Занадто рано відмовлятися від цього сподівання, але, не люблячи його, нам, можливо, доведеться просто змиритися від відступу, так само як Ньютонові довелося відмовитися від сподівання Кеплера на розрахунок відносних розмірів планетних орбіт з перших принципів.
Цей тип опису Бога досі зберігається. Згідно з різними промовами архієпископа Кентерберійського Ровена Вільямза, Бог – "пояснення того, чому ми шукаємо пояснення", він "сам пояснення раціональності", і він не "член жодного класу сущих істот". Висловлювання Вільямза узгоджуються з теологом Паулем Тіліхом, що описує Бога як "основу буття". Проблема з означуванням Бога таким способом полягає в тому, що ті, хто починає з цього моменту, регулярно припускають без аргументів, що цього дуже абстрактного Бога можна ототожнити з люблячим та особовим Богом християнської релігії. Навіть якщо Бог як основа буття і Бог як трансцендентна істота – метафори чогось, що ми не можемо збагнути, слід зауважити, що ці серйозні теологічні абстракції мають мало спільного з релігійними віруваннями звичайних християн.Розум, чиї дії та почуття, та ідеї не чіткі й послідовні; той, що абсолютно простий і абсолютно незмінний; це розум, який не має ні думки, ні розуму, ні волі, ні почуття, ні любові, ні ненависті; або словом, зовсім не розум. Це зловживання термінами, що дає йому таке позначення.
Британська асоціація гуманістів підтримала цю кампанію, яка була відповіддю на рекламу, розміщену християнами-євангелістами в червні 2008 року. Деякі люди стверджували, що їх образила реклама атеїстів, але більше вважали брак зв’язку між першим і другим реченням смішним. Вживання слова "мабуть" також викликало коментарі.Мабуть, Бога немає. Тепер перестаньте хвилюватися і насолоджуйтесь своїм життям.
Коментар Мак-Ґрата можна з такою ж силою застосувати проти його одновірця Річарда Свінберна, коли останній намагається аргументувати існування Бога на ймовірнісних підставах.Мабуть, нам слід розуміти, що є багато речей, які здаються неймовірними, але неймовірність не тягне за собою і ніколи не тягла за собою неіснування. Ми можемо бути дуже неймовірними, але ж ми тут. Отже, питання полягає не в тому, чи Бог імовірний, а в тому, чи Бог реальний.[26]
Це не переконливо. Використання фрази "логічно безжальним" приховує той факт, що представлені альтернативи вичерпують можливості лише для певного типу платоніка. Ворд намагається уникнути помилковості "недоречної конкретності" (misplaced concreteness), фраза, яку ввів Алфред Норт Вайтгед на початку ХХ століття, стверджуючи, що "платонічний світ" — лише метафора "ідей у розумі Бога". (Ця метафора пов’язана з Авґустином.) Якщо це так, то він не надає доказ існування Бога, а припускає його.Я схильний казати, що можливості існують. Навіть якби не існувало наявного Всесвіту, його можливість існувала б, разом із можливостями будь-якого іншого можливого всесвіту, і кожен з яких містить нескінченний набір можливостей. Ми повертаємося до платонічного світу чистих форм, чистих можливостей. Але як можуть існувати прості можливості? Треба бути логічно безжальним і сказати, що можливостей насправді немає або вони існують у чомусь наявному. У цьому випадку, через те що можливості завжди, вічно існуватимуть, ніколи не буває абсолютно нічого.[28]
Те, що відразу вражає, принаймні якщо хтось ще не відданий християнству, – це введення слова «любов», яке ніде в аргументації не згадувалося, і кількома рядками далі слова «доброта», знову без пояснень. У цьому контексті вони цілком невідповідні як необхідні чи істотні властивості Бога, якими їх вважає Ворд. Віддаючи йому належне, Ворд пізніше визнає, що, «в принципі», світ могла створити надзвичайно зла істота, світ сильних і нескінченних страждань, просто для власної розваги.[30] Він вибирає між двома можливостями цілком з естетичних міркувань, що «найкраще» пояснення для світу полягає в тому, що в ньому переважають краса, задоволення та доброта. Йому може так здаватися, але багато мільйонів людей, які живуть у відчайдушній бідності та майже голодують, цілком можуть не погодитися. Аргумент у цьому уривку помилковий з причин, на які вказував Г’юм двісті років тому: моральні атрибути Бога не випливають з його необхідного існування.[31] Висновок Ворда може бути правильним, але, якщо так, то його аргумент, що любов – частина природи Бога, не ґрунтується на необхідності чи підставі.Однак необхідну Божу природу можна виразити багатьма можливими способами, кожен з яких може належним чином проявляти любов, творчу здатність і мудрість, що становлять сутнісну природу Бога.[29]
Ворд перемикається між тим, що вважає підставовим, і твердженнями, що еволюція мусила відбуватися так, як він вважає за краще. Його віра в те, що можна розв’язати наукове питання про конкурентні переваги багатоклітинних організмів проти одноклітинних шляхом кабінетних дискусій, свідчить, що він має слабке уявлення про природу наукового дослідження. Поява багатоклітинних організмів мала величезне значення для нас і стає правдоподібнішою, якщо мати на увазі разючу кількість бактерій у світі в будь-який момент часу: у 1998 році Вітмен, Колмен і Віб підрахували, що теперішня кількість прокаріотів у світі становить близько 1030, тобто мільйон трильйонів трильйонів. Слід також пам’ятати про надзвичайно короткий час, який їм потрібен для розмноження шляхом бінарного поділу та величезний проміжок часу, близько трьох мільярдів років, який знадобився для появи перших багатоклітинних організмів. Кількість нових генів, які мусили з’явитися за цей час, перевершує уяву. Вордове «пояснення» – це просто вираження його особистих уподобань. Є очевидна альтернатива: системи відкритого типу еволюціонують, а життєздатний механізм продукування стабільних багатоклітинних організмів має з’явитися лише один раз. Натепер ніхто не може довести, котре з цих пояснень правильне.З усього цього випливає, що природний добір не може бути єдиним поясненням еволюційних змін... Іншими словами, природний добір – необхідна, але не достатня умова для емерджентної еволюції. Насправді було б цілком підставово думати, що лише за принципом природного добору дуже складні та делікатно інтегровані структури мали б меншу ймовірність ефективного відтворення... [32]
Він ототожнює радіоактивність як одну з цих причин, але, здається, забув, що писав раніше:Один із основних віро-постулатів науки – те, що в природі немає остаточного хаосу... Мутація не відбувається у вакуумі без жодної причини... Це спонукає підозрювати, що мутація випадкова лише тому, бо ми не можемо виявити або точно визначити причини, що приводять до генетичних змін.[33]
Квантова теорія – дуже важкий предмет для розуміння, і в першій цитаті вище Ворд, мабуть, забув, що важливо розрізняти її закони та окремі події, такі як мутації, що відбуваються на молекулярному рівні. Це має вирішальне значення, бо наслідки однієї мутації з часом можуть ставати дедалі важливішими.Це означає, що не можна назвати причину, наприклад, чому конкретний атом радію розпадається в конкретний, а не в інший час – це один із прикладів того, що означає невизначеність... Існує причина, чому все так, як є, але це унеможливлює наявність причини для кожної конкретної події.[34]
Згідно з останньою частиною цієї цитати, Вільямз вважає, що коли Ісус вознісся на небо, його фізичне тіло зникло зі світу; це так близько до того, щоб сказати, що його вознесіння залишило «діру у Всесвіті», як тільки можливо, не використовуючи фактичних слів. Однак у своїй книжці «Воскресіння: Інтерпретація пасхального Євангелія» Вільямз говорить, що «є сенс, у якому воскресіння Ісуса... не подія, з до і після, яка займає певний проміжок часу між п’ятницею та неділею». Написавши "є сенс", він говорить двозначно – він навряд чи може стверджувати, що існує інший сенс того, що воскресіння Ісуса з мертвих було фізичною подією, як ми зазвичай розуміємо цей термін. Також, з огляду на коментарі щодо порожньої гробниці, він не може говорити, що про його труп немає жодного факту. Проблема з надмірною витонченістю полягає в тому, що вона з часом перетворюється на красиві, але порожні поетичні фрази. Викликає занепокоєння, що такий видатний теолог не може пояснити свою позицію щодо такого фундаментального догматичного питання у формі, яку інші можуть зрозуміти. Розуміння не обов’язково приводить до віри, але воно може допомогти декому зробити наступний крок. Я розумію, що це надзвичайно делікатне питання для англіканської церкви, але ми не знаємо, що він вірить у Воскресіння як подію. Звісно, це може бути навмисно. Будь-хто, від кого за посадою вимагається керувати конфліктними групами без реальних санкцій, знатиме, яким складним може бути посередництво, якщо різні фракції боротимуться з проблемою до останнього.Отже, Бог ніколи не конкурує за простір з агенціями у Всесвіті. Коли Бог діє, це не означає, що через втручання ззовні у Всесвіті розривається діра... Для протоколу: мені ніколи не вдавалося уявити, як ми можемо надати сенсу сакраментальному життю церкви без теології воскреслого тіла; і мені ніколи не вдавалося побачити, як скласти таку теологію без віри в порожню гробницю. Якби з’явився труп з чітким позначенням «Ісус із Назарета», мені слід було б позбавити себе багатьох проблем і стати квакером.[37]
Екзорцизм був частиною християнства протягом усієї його історії, але він також особливість інших, раніших, релігій. Дуже шкода, що більшість основних християнських сект усе ж визнає його і практикує різною мірою і з різним ступенем обачності. Поміркована англіканська церква не любить говорити на цю тему, але в кожній єпархії є "служіння визволення", яке відповідає за екзорцизм, визволення та паранормальність. Іноді екзорцизм може бути нешкідливим ритуалом, але в харизматичному контексті може інколи перероджуватися в жорстокість; деякі жахливі нещодавні екзорцизми дітей в Англії та Америці призвели до серйозних кримінальних вироків. Для кожного, хто хоч трохи ознайомлений з такими хворобами, як епілепсія та синдром Турета, екзорцизм – середньовічний забобон, який основні світові релігії повинні були вже рішуче відкинути. Можливо, його прихильники відчувають себе зобов'язаними сприймати за номіналом слова та дії Ісуса, записані в Біблії. Це не обов'язково: вони могли б сказати, що він мусив використовувати мову, якою користувався, бо жив у донауковій культурі. Або, можливо, проблема полягає в тому, що вони відчувають, що якщо відкинуть персоніфікацію зла, авторитет Церкви зменшиться – деякі віряни можуть подумати, що очевидний наступний крок – відкинути персоніфікацію добра в Ісусі.Згідно з католицькою вірою, демони або упалі ангели зберігають, як розумні істоти, свою природну владу діяти на матеріальний Всесвіт, використовувати матеріальні об’єкти та спрямовувати матеріальні сили для власних злих цілей; і ця влада, яка сама по собі обмежена і підлягає, звісно, контролеві Божого провидіння, вважається, дістала ширші можливості для своєї діяльності внаслідок гріха людства. Отже, місця і речі, а також люди природно піддаються диявольському зараженню, в межах, дозволених Богом, і екзорцизм щодо них – це не що інше, як молитва до Бога в ім'я Його Церкви, щоб стримати цю диявольську владу надприродно, і сповідання віри в Його готовність зробити це від імені Своїх слуг на землі.[38]